Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalisten ominaisuuksien suunnittelu massiivimoninpeleihin

Joutsenvirta, Tuukka (2021)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
joutsenvirta_oskari.pdf (2.404Mt)
Lataukset: 


Joutsenvirta, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192489
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisten ominaisuuksien merkitystä ja hyötyjä massiivimoninpeleissä. Työssä tarkasteltiin, kuinka sosiaaliset ominaisuudet ovat kehittyneet ensimmäisen ja toisen sukupolven massiivimoninpeleissä ja miten ne ovat muokanneet modernien pelien kehitystä. Lisäksi insinöörityössä kehitettiin sosiaalisia ominaisuuksia, kuten chat ja klaanit, Starbase-peliin ja tutkittiin kehityksen käytäntöjä ja prosesseja.

Pelisovellusten suunnittelu eroaa tyypillisestä ohjelmistokehityksestä huomattavasti, sillä pelin tavoitteena on käyttäjän kuormittamisen vähentämisen sijaan käyttäjän viihdyttäminen ja haastaminen. Pelien suunnittelu on laaja-alainen tehtävä, joka vaatii alan teknisen ymmärryksen lisäksi luovaa ajattelua pelin toimintojen sekä maailman ja tarinan luomisen osalta. Suunnittelijat voivat hyödyntää viitemateriaalin ja tehtävän tutkimuksen lisäksi heuristista lähestymistapaa, jossa suunnittelija toimii aiempien ratkaisujen ja osaamisen perusteella. Insinöörityössä tutkittiin suunnitteluprosessin vaiheita ja kuinka niitä voidaan parantaa suunnittelijan ja kehitystiimin kannalta.

Työssä tutkittiin, kuinka pelin ominaisuuksia voidaan rakentaa erilaisista rakennuselementeistä ja miten niistä tehdyt järjestelmät eroavat toisistaan. Yhdellä järjestelmällä tai ominaisuudella voidaan suunnittelussa tehdyillä ratkaisuilla saada käyttäjälle erilaisia käyttäjäkokemuksia. Suunnitteluprosesseja kehittämällä ohjesääntöjen ja pelin järjestelmien standardisoinnin avulla saatiin kehityksestä karsittua toistuvia tehtäviä.

Insinöörityössä todettiin sosiaalisten ominaisuuksien tärkeys massiivimoninpeleissä ja niiden tarpeen kasvu nykyajan pelien järjestelmissä. Ominaisuuksien kehitysprosesseja tutkimalla selvisi, että kehitystiimien kasvaessa standardisoidut ohjeet ja työkalut suunnittelijoille nopeuttavat ja helpottavat kehitysprosessia ja auttavat tehtävänhallinnassa. Näitä työkaluja ja menetelmiä käytettiin sosiaalisten ominaisuuksien kehitysprosessien parantamiseen Starbase-pelin kehityksessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste