Milon seikkailut : lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen seikkailukasvatuksen viitekehyksessä
Lehmikangas, Hanna (2009)
Lehmikangas, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909044339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909044339
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, voiko seikkailukasvatuksen viitekehyksessä tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Kehittämishanke toteutettiin Oulunsalossa Salonpään päiväkodissa vuoden 2008 aikana. Jokaiselle vuodenajalle tehtiin oma viikon mittainen seikkailukasvatusjaksonsa. Vuodenaikaseikkailu pidettiin Salonpään päiväkodin 2-5 -vuotiaille lapsille. Tavoitteena oli tehdä seikkailukasvatusta tunnetuksi kansalais- ja aluelähtöisesti muillekin päiväkodeille sekä kehittää materiaaleja ja metodeja seikkailukasvatukseen päiväkotimiljöössä. Tavoitteena oli myös saada aikaan interventioita lasten kodeissa.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena syksyn 2007 ja kevään 2009 välisenä aikana. Kehittämishankkeessa käytettiin narratiivisuutta jaksoja yhdistävänä tekijänä. Tutkimuksen onnistumisen mahdollisti niin Salonpään päiväkodin lasten, henkilökunnan kuin lasten vanhempien myönteinen suhtautuminen asiaan. Tutkimuksen aikana pidettiin havaintopäiväkirjaa ja kuvattiin tapahtumia videolle. Lasten vanhemmille tehtiin kysely sähköpostitse sekä haastateltiin osaa lasten vanhemmista teemahaastattelun avulla. Lisäksi lasten kanssa keskusteltiin tapahtumista ja he saivat piirtää mieleisensä piirustuksen päivän tapahtumista. Tätä käytettiin reflektoinnin välineenä.
Koko vuoden kestävällä seikkailulla oli lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukeva vaikutus. Lapset osasivat toimia hienosti ryhmässä ja eläytyä seikkailuihin. Pitkäkestoisena toimintona seikkailukasvatus osoittautui oivalliseksi sosiaalityön menetelmäksi päiväkodissa. Interventiot puolestaan jäivät aika pinnallisiksi. Toisaalta vanhemmat olivat sitä mieltä, että kaikkea päiväkodissa tapahtuvaa ei tarvitse tuoda niin intensiivisesti kotiin. Kaiken kaikkiaan kehittämishanke oli onnistunut ja toteuttamisen arvoinen. Kehittämishanke on toteutettavissa kansalais- ja aluelähtöisesti kaikissa päiväkodeissa.
Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena syksyn 2007 ja kevään 2009 välisenä aikana. Kehittämishankkeessa käytettiin narratiivisuutta jaksoja yhdistävänä tekijänä. Tutkimuksen onnistumisen mahdollisti niin Salonpään päiväkodin lasten, henkilökunnan kuin lasten vanhempien myönteinen suhtautuminen asiaan. Tutkimuksen aikana pidettiin havaintopäiväkirjaa ja kuvattiin tapahtumia videolle. Lasten vanhemmille tehtiin kysely sähköpostitse sekä haastateltiin osaa lasten vanhemmista teemahaastattelun avulla. Lisäksi lasten kanssa keskusteltiin tapahtumista ja he saivat piirtää mieleisensä piirustuksen päivän tapahtumista. Tätä käytettiin reflektoinnin välineenä.
Koko vuoden kestävällä seikkailulla oli lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukeva vaikutus. Lapset osasivat toimia hienosti ryhmässä ja eläytyä seikkailuihin. Pitkäkestoisena toimintona seikkailukasvatus osoittautui oivalliseksi sosiaalityön menetelmäksi päiväkodissa. Interventiot puolestaan jäivät aika pinnallisiksi. Toisaalta vanhemmat olivat sitä mieltä, että kaikkea päiväkodissa tapahtuvaa ei tarvitse tuoda niin intensiivisesti kotiin. Kaiken kaikkiaan kehittämishanke oli onnistunut ja toteuttamisen arvoinen. Kehittämishanke on toteutettavissa kansalais- ja aluelähtöisesti kaikissa päiväkodeissa.