Veden kuvaaminen öljyvärimaalauksessa
Kangasniemi, Miika (2012)
Kangasniemi, Miika
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on veden kuvaaminen öljyvärimaalauksessa. Tarkoituksenani on kokeilla maalata veden liikettä erilaisilla tekniikoilla ja tutkia, millä tekniikoilla veden saa maalattua parhaiten, eri olosuhteita vastaavaksi. Olen maalannut tauluja yli kymmenen vuoden ajan keskittyen maisemamaalaukseen. Useissa teoksissani esiintyy
myös vettä, mutta pääosin tyynenä. Nyt olen tutkinut myös liikkuvan veden maalausta.
Vesi on ollut keskeinen elementti maisemamaalauksessa jo koko genren olemassaolon ajan. 1800-luvulla ylhäältä kallion laelta näkyvästä järvimaisemasta tuli suomalainen kansallismaisema.
Tutkimusta varten maalasin kokeiluja kolmesta erilaisesta vesiaiheesta: aaltoileva, liplattava ja tyyni vesi. Näistä jokaisesta maalasin kokeilun kahdella tai kolmella eri
tavalla ja vertasin maalaustekniikoiden sopivuutta. Ensimmäisen kokeilun maalasin kerroksittain antaen työn välillä kuivua. Toisen kokeilun maalasin kerta istumalla.
Kolmannen kokeilun tapa vaihteli aiheesta johtuen. Lisäksi maalasin kolme kokonaista maisemamaalausta, joissa hyödynsin kokeiluista saamiani tuloksia. Näiden kolmen taulun aiheissa oli aaltoilevaa vettä, jota en ollut aiemmin maalannut.
Veden maalauksessa parhaaksi tavaksi osoittautui kerrosmaalaaminen, jos haluaa saada aikaan mahdollisimman naturalistista jälkeä. Myös alla prima tekniikalla voi
saada veden tunnelman hyvin esille. Aallon maalaamisessa kokeilin voimakkaampia värejä ja paksumpia pensselin vetoja saadakseni impressionistisen vaikutelman. Tämä toimi aika hyvin. Liplattavaa vettä maalatessani pyrin korjaamaan ensimmäisen tekniikan puutteita. Käytin ohuempaa väriä ja lisäsin yhden kuivumiskerran. Aaltoilevassa vedessä eivät ympäristön värit heijastu niin suoraan veteen kuin tyynessä
vedessä, veden sävy tulee tällöin pitkälti taivaan ja pohjan värin mukaan.
myös vettä, mutta pääosin tyynenä. Nyt olen tutkinut myös liikkuvan veden maalausta.
Vesi on ollut keskeinen elementti maisemamaalauksessa jo koko genren olemassaolon ajan. 1800-luvulla ylhäältä kallion laelta näkyvästä järvimaisemasta tuli suomalainen kansallismaisema.
Tutkimusta varten maalasin kokeiluja kolmesta erilaisesta vesiaiheesta: aaltoileva, liplattava ja tyyni vesi. Näistä jokaisesta maalasin kokeilun kahdella tai kolmella eri
tavalla ja vertasin maalaustekniikoiden sopivuutta. Ensimmäisen kokeilun maalasin kerroksittain antaen työn välillä kuivua. Toisen kokeilun maalasin kerta istumalla.
Kolmannen kokeilun tapa vaihteli aiheesta johtuen. Lisäksi maalasin kolme kokonaista maisemamaalausta, joissa hyödynsin kokeiluista saamiani tuloksia. Näiden kolmen taulun aiheissa oli aaltoilevaa vettä, jota en ollut aiemmin maalannut.
Veden maalauksessa parhaaksi tavaksi osoittautui kerrosmaalaaminen, jos haluaa saada aikaan mahdollisimman naturalistista jälkeä. Myös alla prima tekniikalla voi
saada veden tunnelman hyvin esille. Aallon maalaamisessa kokeilin voimakkaampia värejä ja paksumpia pensselin vetoja saadakseni impressionistisen vaikutelman. Tämä toimi aika hyvin. Liplattavaa vettä maalatessani pyrin korjaamaan ensimmäisen tekniikan puutteita. Käytin ohuempaa väriä ja lisäsin yhden kuivumiskerran. Aaltoilevassa vedessä eivät ympäristön värit heijastu niin suoraan veteen kuin tyynessä
vedessä, veden sävy tulee tällöin pitkälti taivaan ja pohjan värin mukaan.