DSLR - UUSI AALTO : DSLR-kameroiden käytettävyys videotuotannoissa
Kivijärvi, Heikki (2012)
Kivijärvi, Heikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295479
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin DSLR-kameroiden käytettävyyttä eri videotuotannoissa. Aluksi kerron taustoja ja tekniikkaa siitä, miten nämä valokuvaukseen tarkoitetut kamerat ovat päätyneet videotyökaluksi. Lisäksi vertaan Canon 5D Mark II kameraa ja Red One kameraa. Käsittelen myös kuvaamaani Elämä on blues – lyhytelokuvaa, jossa olen käyttänyt näitä molempia kameroita.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä on tekemällä tutkiminen. Olen käyttänyt omien tutkimusteni lisäksi internetlähteitä eri alan sivustoilta ja blogeista. Haastattelin myös kahta henkilöä, jotka olivat työskentelemässä Elämä on blues-lyhytelokuvassa. Näiden kaikkien lähteiden avulla olen pystynyt tukemaan omia ha-vaintojani, joita olen saanut tehdessäni videotuotantoja.
Järjestelmäkameroiden tekniikka on nykyään niin kehittynyttä, että niitä voidaan käyttää hyvin varsinkin fiktioiden kuvaamisessa. Niiden ergonomia on kuitenkin hyvin rajoittunut ja siksi niitä ei käytetä kaikissa tuotannoissa, kuten esimerkiksi uu-tisissa. DSLR-kamerat sisältävät kuitenkin myös ongelmia, joita kameran oma kenno saa aikaan. Näitä ilmiöitä ovat rolling shutter, moire, anti-aliasing.
DSLR-kameroiden lisäksi olen käsitellyt myös Red One-kameraa, joka on yhdysval-talaisen firman valmistama digitaalinen elokuvakamera. Vuosien saatossa kamera on tullut hyvin yleisesti käytettäväksi koko maailmassa. Myös monet muut kameraval-mistajat ovat nyt alkaneet tehdä hybridikameroita, joissa sekoittuvat DSLR-kamerat ja ammattivideokamerat. Kameroiden valmistaminen ja niiden kehitys on koko ajan etenevää.
Opinnäytetyössäni teen havaintoja muun muassa siitä, missä tapauksissa DSLR-kamerat voivat olla parempia käytettäväksi, kuin iso Red One-kamera. Monet tapa-ukset riippuvat kuvausolosuhteista ja budjeteista, kuten onko mahdollista vuokrata valokalustoa. Red One-kamera ei ole kovinkaan herkkä kamera hämärissä olosuh-teissa, ja kuva voi jäädä alivalotetuksi. DSLR-kameroissa on kuitenkin ongelmia kuvaformaattien kanssa, varsinkin silloin kun siirrytään kuvauksista jälkituotantoon. Red kamera taas kuvaa pakkaamatonta videota, joten tästä ei ole niinkään ongelmaa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tutkimusmenetelmä on tekemällä tutkiminen. Olen käyttänyt omien tutkimusteni lisäksi internetlähteitä eri alan sivustoilta ja blogeista. Haastattelin myös kahta henkilöä, jotka olivat työskentelemässä Elämä on blues-lyhytelokuvassa. Näiden kaikkien lähteiden avulla olen pystynyt tukemaan omia ha-vaintojani, joita olen saanut tehdessäni videotuotantoja.
Järjestelmäkameroiden tekniikka on nykyään niin kehittynyttä, että niitä voidaan käyttää hyvin varsinkin fiktioiden kuvaamisessa. Niiden ergonomia on kuitenkin hyvin rajoittunut ja siksi niitä ei käytetä kaikissa tuotannoissa, kuten esimerkiksi uu-tisissa. DSLR-kamerat sisältävät kuitenkin myös ongelmia, joita kameran oma kenno saa aikaan. Näitä ilmiöitä ovat rolling shutter, moire, anti-aliasing.
DSLR-kameroiden lisäksi olen käsitellyt myös Red One-kameraa, joka on yhdysval-talaisen firman valmistama digitaalinen elokuvakamera. Vuosien saatossa kamera on tullut hyvin yleisesti käytettäväksi koko maailmassa. Myös monet muut kameraval-mistajat ovat nyt alkaneet tehdä hybridikameroita, joissa sekoittuvat DSLR-kamerat ja ammattivideokamerat. Kameroiden valmistaminen ja niiden kehitys on koko ajan etenevää.
Opinnäytetyössäni teen havaintoja muun muassa siitä, missä tapauksissa DSLR-kamerat voivat olla parempia käytettäväksi, kuin iso Red One-kamera. Monet tapa-ukset riippuvat kuvausolosuhteista ja budjeteista, kuten onko mahdollista vuokrata valokalustoa. Red One-kamera ei ole kovinkaan herkkä kamera hämärissä olosuh-teissa, ja kuva voi jäädä alivalotetuksi. DSLR-kameroissa on kuitenkin ongelmia kuvaformaattien kanssa, varsinkin silloin kun siirrytään kuvauksista jälkituotantoon. Red kamera taas kuvaa pakkaamatonta videota, joten tästä ei ole niinkään ongelmaa.