Marketing in social media: the Facebook phenomenon
Varjus, Taru (2009)
Varjus, Taru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909074360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909074360
Tiivistelmä
The main objective of this study was to explore whether brands should have a presence in social media, especially in Facebook, and if so, which issues should then be considered. A critical review of literature was carried out and primary research was conducted about Finnish consumers’ behaviour in Facebook.
The media landscape is becoming increasingly fragmented and internet marketing especially is evolving at a fast pace. These changes have created new opportunities and challenges for marketers in terms of how to use the traditional marketing theory to suit the new environment.
It is impossible to say whether social networking sites will continue to grow or end up as a niche market in the media landscape. Nevertheless, the results of this research show that a large number of consumers in Finland are actively using Facebook at the moment and therefore marketers should strongly consider taking marketing action in that environment.
The thesis comes to the conclusion that brands can benefit from having a presence in Facebook if the objectives and the nature of the brand the brand suit the environment. Marketing in Facebook is best for increasing brand exposure, creating buzz, establishing relationships and for learning what people are saying about the brand. The study also comes to the conclusion that to succeed in marketing efforts in Facebook certain main issues should be considered. In this media, brands should follow the rules of social media and be transparent. It is also vital that marketers understand the community and be relevant and also enable sharing of content and allow engagement. Brands should also take into consideration the difficulty of measurement, advertising clutter, and the possible consequences of being absent from this media. Tämän päättötyön tavoitteena oli tutkia tulisiko brändien olla läsnä sosiaalisissa medioissa, erityisesti Facebookissa, sekä selvittää mitä tekijöitä kyseisessä ympäristössä tulisi ottaa huomioon. Tämä päättötyö koostuu teoriaosasta sekä tutkimuksesta jonka aiheena oli kuluttajien käyttäytyminen Facebookissa.
Mediakenttä on yhä enemmän pirstaloitunut ja etenkin Internet-markkinointi kehittyy kovaa vauhtia. Nämä muutokset ovat luoneet sekä mahdollisuuksia, että haasteita perinteisen markkinointiteorian soveltamisessa uudessa ympäristössä.
On mahdotonta sanoa tulevatko sosiaaliset verkostot jatkamaan kasvuaan myös tulevaisuudessa vai päätyvätkö ne niche-markkinaksi. Tätä päättötyötä varten tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että suuret suomalaiset kuluttajajoukot käyttävät Facebookkia tällä hetkellä aktiivisesti. Tämän takia brändien tulisi vahvasti harkita osallistumista markkinointiin sosiaalisissa verkostoissa.
Tämä päättötyö tulee siihen johtopäätökseen, että brändit voivat hyötyä läsnäolosta Facebookissa jos sen tavoitteet sekä luonne sopii kyseiseen ympäristöön. Markkinointi Facebookissa toimii parhaiten brändin näkyvyyden lisäämisessä, mielenkiinnon ja suhteiden luomisessa sekä kun halutaan tietää mitä kyseisestä brändistä puhutaan. Tämä tutkimus tulee myös siihen johtopäätökseen, että menestyäkseen markkinointitoimenpiteissä Facebookissa tulee ottaa tiettyjä tekijöitä huomioon. Tässä mediassa brändien tulee noudattaa sosiaalisen median sääntöjä ja olla läpinäkyviä. On myös tärkeää että markkinoijat ymmärtävät yhteisön toimintaperiaatteet, ja mahdollistavat sisällön jakamisen ja osallistumisen. Brändien tulisi myös ottaa huomioon tulosten mitattavuuden vaikeus, mainonnan monimuotoisuus, sekä mahdolliset seuraukset brändin poissaolosta kyseisestä mediasta.
The media landscape is becoming increasingly fragmented and internet marketing especially is evolving at a fast pace. These changes have created new opportunities and challenges for marketers in terms of how to use the traditional marketing theory to suit the new environment.
It is impossible to say whether social networking sites will continue to grow or end up as a niche market in the media landscape. Nevertheless, the results of this research show that a large number of consumers in Finland are actively using Facebook at the moment and therefore marketers should strongly consider taking marketing action in that environment.
The thesis comes to the conclusion that brands can benefit from having a presence in Facebook if the objectives and the nature of the brand the brand suit the environment. Marketing in Facebook is best for increasing brand exposure, creating buzz, establishing relationships and for learning what people are saying about the brand. The study also comes to the conclusion that to succeed in marketing efforts in Facebook certain main issues should be considered. In this media, brands should follow the rules of social media and be transparent. It is also vital that marketers understand the community and be relevant and also enable sharing of content and allow engagement. Brands should also take into consideration the difficulty of measurement, advertising clutter, and the possible consequences of being absent from this media.
Mediakenttä on yhä enemmän pirstaloitunut ja etenkin Internet-markkinointi kehittyy kovaa vauhtia. Nämä muutokset ovat luoneet sekä mahdollisuuksia, että haasteita perinteisen markkinointiteorian soveltamisessa uudessa ympäristössä.
On mahdotonta sanoa tulevatko sosiaaliset verkostot jatkamaan kasvuaan myös tulevaisuudessa vai päätyvätkö ne niche-markkinaksi. Tätä päättötyötä varten tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että suuret suomalaiset kuluttajajoukot käyttävät Facebookkia tällä hetkellä aktiivisesti. Tämän takia brändien tulisi vahvasti harkita osallistumista markkinointiin sosiaalisissa verkostoissa.
Tämä päättötyö tulee siihen johtopäätökseen, että brändit voivat hyötyä läsnäolosta Facebookissa jos sen tavoitteet sekä luonne sopii kyseiseen ympäristöön. Markkinointi Facebookissa toimii parhaiten brändin näkyvyyden lisäämisessä, mielenkiinnon ja suhteiden luomisessa sekä kun halutaan tietää mitä kyseisestä brändistä puhutaan. Tämä tutkimus tulee myös siihen johtopäätökseen, että menestyäkseen markkinointitoimenpiteissä Facebookissa tulee ottaa tiettyjä tekijöitä huomioon. Tässä mediassa brändien tulee noudattaa sosiaalisen median sääntöjä ja olla läpinäkyviä. On myös tärkeää että markkinoijat ymmärtävät yhteisön toimintaperiaatteet, ja mahdollistavat sisällön jakamisen ja osallistumisen. Brändien tulisi myös ottaa huomioon tulosten mitattavuuden vaikeus, mainonnan monimuotoisuus, sekä mahdolliset seuraukset brändin poissaolosta kyseisestä mediasta.