Baletin perusteiden opettaminen mielikuvia hyödyntäen : Tavoitteena tanssioppilaan kehontuntemuksen kehittyminen
Kallioniemi, Emmi (2012)
Kallioniemi, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036143
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee klassisen baletin perusteiden opettamista mielikuvia hyödyntäen. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa opettajalle työkaluja klassisen baletin perusteiden opettamisesta. Tässä työssä baletin perusteilla tarkoitetaan luotisuoraa linjausta, kannatusta, aukikiertoa ja lapatukea. Opinnäytetyö kartoittaa, voiko tanssioppilaan anatomista ymmärrystä ja oman kehon hahmotuskykyä, eli kehontuntemusta, parantaa mielikuvien avulla. Opinnäytetyössä myös pohditaan, kehittyykö opettajan oma käsitys anatomiasta ja baletin perusteiden opettamisesta prosessin aikana. Lisäksi tarkastellaan, parantuuko opettajan kyky havaita sekä korjata oppilaiden virheasentoja.
Kohderyhmä tässä tutkielmassa on Helsingin tanssiopiston 10–12-vuotiaiden alkeisbalettiryhmä. Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen, ja työmenetelminä on käytetty alku- ja loppukyselyitä sekä opettajan omaa havaintopäiväkirjaa. Lopputuloksena voidaan sanoa, että tanssioppilaan anatominen ymmärrys ja kehontuntemus parantuivat prosessin aikana. Myös opettaja koki, että hänen käsityksensä niin anatomiasta kuin baletin perusteiden opettamisesta kehittyivät opinnäytetyöprosessin aikana. Opettaja koki lisäksi pystyvänsä havaitsemaan ja korjaamaan oppilaiden virheasentoja aiempaa paremmin.
Kohderyhmä tässä tutkielmassa on Helsingin tanssiopiston 10–12-vuotiaiden alkeisbalettiryhmä. Tutkielma on laadultaan kvalitatiivinen, ja työmenetelminä on käytetty alku- ja loppukyselyitä sekä opettajan omaa havaintopäiväkirjaa. Lopputuloksena voidaan sanoa, että tanssioppilaan anatominen ymmärrys ja kehontuntemus parantuivat prosessin aikana. Myös opettaja koki, että hänen käsityksensä niin anatomiasta kuin baletin perusteiden opettamisesta kehittyivät opinnäytetyöprosessin aikana. Opettaja koki lisäksi pystyvänsä havaitsemaan ja korjaamaan oppilaiden virheasentoja aiempaa paremmin.