Alle murrosikäisen lapsen hoitoelvytys : Simulaatioharjoitukset pedagogisena työvälineenä
Luoto, Saara (2012)
Luoto, Saara
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046275
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli tuotekehitysprojekti, joka kuului INNOPI - innovatiivinen oppimisympäristö 2008 – 2011 hankkeeseen. INNOPI – hankkeessa kehitettiin innovatiivisia oppimisympäristöjä edistämään osaamista ja asiakkaiden parempaa palvelua. Hankkeen yhtenä osa-alueena oli kehittää simulaatioympäristötoimintaa etenkin tiimityötaitojen ja eri-ikäisten potilaiden kliinisten hoitotoimenpiteiden harjoitteluun. Projektissani valmistui kaksi simulaatioharjoitusta Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön simulaatiokeskukseen. Harjoitukset sisältävät alle murrosikäisen lapsen hoitoelvytyksen hapenpuutteesta johtuvassa elottomuudessa ja synnynnäistä sydänvikaa sairastavan alle murrosikäisen lapsen hoitoelvytyksen.
Lasten elvytykset ovat harvinaisia. Lapsen elottomuus johtuu ensisijaisesti hapenpuutteesta, sydänperäisten syiden ollessa hyvin harvinaisia. Sairaanhoitajilla tulee olla tarvittava tieto ja taito lapsen elvytyksestä, jotta pystytään toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja nopeasti kohdattaessa kriittinen tilanne. Hätätilapotilaiden hoidossa ei ole varaa virheisiin. Potilasturvallisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää, että todellisia potilastilanteita ja -toimenpiteitä päästään ensin harjoittelemaan turvallisessa simulaatioympäristössä. Simulaatio-opetus mahdollistaa sekä teknisten että ei-teknisten taitojen oppimisen tavalla, joka ei vaaranna oikeaa potilasta. Sairaanhoitajien ammattitaidon vahvistuessa varmistetaan, että potilaat saavat tulevaisuudessa laadukasta hoitoa.
Tuotekehitysprojektini tavoitteena oli kehittää tuoreeseen tieteelliseen tutkimustietoon perustuvat, käyttökelpoiset ja selkeät simulaatioharjoitukset sairaanhoitajaopiskelijoiden käytettäviksi. Lisätäkseni tuotteen luotettavuutta esitestasin harjoitukset todellisessa harjoitustilanteessa. Testiryhmänä toimi yhdeksän lasten hoitotyöhön suuntautuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa. Saamani palautteen perusteella harjoituksista tuli toimivia ja tarkoituksenmukaisia. Harjoitukset pohjautuvat tuoreimpiin näyttöön perustuviin elvytyssuosituksiin. Simulaatio-opettajat pystyvät muokkaamaan harjoituksia kohderyhmälle sopivaksi ja päivittämään harjoituksia hoitosuositusten muuttuessa. Projektini lopullisena tuloksena valmistuivat kirjalliset ohjeet simulaatioharjoitusten järjestämisestä sekä tarkistuslista teknisten ja ei-teknisten tavoitteiden toteutumisen seuraamiseen palautekeskustelun tueksi.
Tuotteeni hyödynsaajia ovat sekä opiskelijat että opettajat, mutta todellisia hyötyjiä ovat ensihoitoa ja elvytysosaamista tarvitsevat lapset, joita simulaatiokoulutusta saaneet sairaanhoitajat tulevat hoitamaan. Opettajat saavat valmiita pediatrisia simulaatioharjoituksia käyttöönsä. Opiskelijat oppivat lasten hoitoelvytyksen tekniset ja ei-tekniset taidot. Lisäksi harjoituksia voidaan hyödyntää työelämätiimien koulutuksessa.
Lasten elvytykset ovat harvinaisia. Lapsen elottomuus johtuu ensisijaisesti hapenpuutteesta, sydänperäisten syiden ollessa hyvin harvinaisia. Sairaanhoitajilla tulee olla tarvittava tieto ja taito lapsen elvytyksestä, jotta pystytään toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja nopeasti kohdattaessa kriittinen tilanne. Hätätilapotilaiden hoidossa ei ole varaa virheisiin. Potilasturvallisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää, että todellisia potilastilanteita ja -toimenpiteitä päästään ensin harjoittelemaan turvallisessa simulaatioympäristössä. Simulaatio-opetus mahdollistaa sekä teknisten että ei-teknisten taitojen oppimisen tavalla, joka ei vaaranna oikeaa potilasta. Sairaanhoitajien ammattitaidon vahvistuessa varmistetaan, että potilaat saavat tulevaisuudessa laadukasta hoitoa.
Tuotekehitysprojektini tavoitteena oli kehittää tuoreeseen tieteelliseen tutkimustietoon perustuvat, käyttökelpoiset ja selkeät simulaatioharjoitukset sairaanhoitajaopiskelijoiden käytettäviksi. Lisätäkseni tuotteen luotettavuutta esitestasin harjoitukset todellisessa harjoitustilanteessa. Testiryhmänä toimi yhdeksän lasten hoitotyöhön suuntautuvaa sairaanhoitajaopiskelijaa. Saamani palautteen perusteella harjoituksista tuli toimivia ja tarkoituksenmukaisia. Harjoitukset pohjautuvat tuoreimpiin näyttöön perustuviin elvytyssuosituksiin. Simulaatio-opettajat pystyvät muokkaamaan harjoituksia kohderyhmälle sopivaksi ja päivittämään harjoituksia hoitosuositusten muuttuessa. Projektini lopullisena tuloksena valmistuivat kirjalliset ohjeet simulaatioharjoitusten järjestämisestä sekä tarkistuslista teknisten ja ei-teknisten tavoitteiden toteutumisen seuraamiseen palautekeskustelun tueksi.
Tuotteeni hyödynsaajia ovat sekä opiskelijat että opettajat, mutta todellisia hyötyjiä ovat ensihoitoa ja elvytysosaamista tarvitsevat lapset, joita simulaatiokoulutusta saaneet sairaanhoitajat tulevat hoitamaan. Opettajat saavat valmiita pediatrisia simulaatioharjoituksia käyttöönsä. Opiskelijat oppivat lasten hoitoelvytyksen tekniset ja ei-tekniset taidot. Lisäksi harjoituksia voidaan hyödyntää työelämätiimien koulutuksessa.