Luokka- ja soluaulakonsepti Barcelonan kansainväliseen kouluun
Koskinen, Henna (2012)
Koskinen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076596
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Associació Escola
Escandinava de Barcelona –yhdistyksen hankkeelle perustaa suomalaisiin oppimisratkaisuihin perustuva kansainvälinen peruskoulu ja lukio Barcelonaan. Koulu tulee vastaamaan Katalonian alueella asuvien pohjoismaalaisten ja paikallisten, sekä muiden perheiden koulutustarpeisiin. Projekti ja tutkimus yhdistyvät siihen, miten suomalaista kouluosaamista kannattaisi viedä ulkomaille.
Opinnäytetyössä käsitellään modernia suomalaista kouluarkkitehtuuria ja pohditaan mitä Suomessa kehitettyjä tila- ja kalusteratkaisuja voitaisiin soveltaa kouluihin Espanjassa. Aihetta on lähestytty tutustumalla oppimisympäristöt-hankkeisiin, vierailemalla kouluissa sekä keskustelemalla alakoulun opettajien kanssa Suomessa sekä Espanjassa. Työssä vertaillaan suomalaista ja espanjalaista koulusysteemiä. Tilasuunnittelussa huomioon otettavia asioita kahden eri kulttuurin välillä vertaillaan valokuvin.
Suunnittelutyön tavoitteena oli kehitellä muunneltavissa oleva konsepti luokka- ja soluaulatilaan, jossa sovelletaan espanjalaiseen kouluympäristöön suomessa kehitettyjä tila- ja kalusteratkaisuja. Konsepti suunnitellaan Barcelonaan rakennettavaa pilottikoulua ajatellen. Suunnitteluprosessissa tarkastellaan valaistusta, akustiikkaa sekä kaluste- ja pintamateriaalivaihtoehtoja. Koulukalusteet ja muut sisustuselementit valittiin suomalaisilta valmistajilta ja
suunnittelijoilta, sillä koulun halutaan edustavan modernia suomalaista tila-arkkitehtuuria. Lopputuloksena esitellään kolme tunnelmataulua, joiden pohjalta tilasuunnitelmat havainnollistetaan 3D-visualisoinneilla.
Escandinava de Barcelona –yhdistyksen hankkeelle perustaa suomalaisiin oppimisratkaisuihin perustuva kansainvälinen peruskoulu ja lukio Barcelonaan. Koulu tulee vastaamaan Katalonian alueella asuvien pohjoismaalaisten ja paikallisten, sekä muiden perheiden koulutustarpeisiin. Projekti ja tutkimus yhdistyvät siihen, miten suomalaista kouluosaamista kannattaisi viedä ulkomaille.
Opinnäytetyössä käsitellään modernia suomalaista kouluarkkitehtuuria ja pohditaan mitä Suomessa kehitettyjä tila- ja kalusteratkaisuja voitaisiin soveltaa kouluihin Espanjassa. Aihetta on lähestytty tutustumalla oppimisympäristöt-hankkeisiin, vierailemalla kouluissa sekä keskustelemalla alakoulun opettajien kanssa Suomessa sekä Espanjassa. Työssä vertaillaan suomalaista ja espanjalaista koulusysteemiä. Tilasuunnittelussa huomioon otettavia asioita kahden eri kulttuurin välillä vertaillaan valokuvin.
Suunnittelutyön tavoitteena oli kehitellä muunneltavissa oleva konsepti luokka- ja soluaulatilaan, jossa sovelletaan espanjalaiseen kouluympäristöön suomessa kehitettyjä tila- ja kalusteratkaisuja. Konsepti suunnitellaan Barcelonaan rakennettavaa pilottikoulua ajatellen. Suunnitteluprosessissa tarkastellaan valaistusta, akustiikkaa sekä kaluste- ja pintamateriaalivaihtoehtoja. Koulukalusteet ja muut sisustuselementit valittiin suomalaisilta valmistajilta ja
suunnittelijoilta, sillä koulun halutaan edustavan modernia suomalaista tila-arkkitehtuuria. Lopputuloksena esitellään kolme tunnelmataulua, joiden pohjalta tilasuunnitelmat havainnollistetaan 3D-visualisoinneilla.