Kylmävalssaamo 2:n S-rullastojen kustannusten optimointi RAP5-linjalla
Kuusela, Petri (2012)
Kuusela, Petri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036188
Tiivistelmä
Työ tehtiin Outokummun Tornion tehtaiden kylmävalssaamo 2:n kunnossapidolle. Rulliin kohdistuneet kunnossapito-, laatu- ja tuotantokustannukset ovat olleet RAP5-linjalla vuosina 2008- 2010 merkittävä kustannusten aiheuttaja.
Työn tavoitteena oli selvittää RAP5-linjan loppuosan S- rullastojen 11 – 14 ja ohjausrullien 19 – 21 optimaaliset vaihtovälit. Tarkoituksena oli löytää tasapaino laaduntuottokyvyn ja rullien kunnossapitokustannusten välille.
Teoriaosassa käsiteltiin kumipäällysteiden ominaisuuksia ja niiden kulumista sekä RAP5-linjan kumioitujen S-rullien ominaisuuksia ja vaatimuksia. Lisäksi vertailtiin eri pinnoitevaihtoehtoja. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin myös historiatietojen perusteella toteutuneita S- ja ohjasrullien vaihto- ja hiontavälejä, häiriötietoja sekä laatutilastoja. Satunnaisten rikkoutumisten osuutta erilaisiin virheisiin ei huomioitu. Käytännönosassa esitettiin tyypillisimmät vaurioitumismekanismit ja niiden vaikutukset tuotantotoiminnalle sekä hionnasta ja vaihdosta aiheutuneet kokonaiskustannukset. Lisäksi on arvioitu RAP5-linjan loppuosan S-rullastojen 11 – 14 ja ohjausrullien 19 - 21 optimaaliset kunnossapitovälit ja S- rullaston 14 muutoksen kannattavuus kumioiduista rullista kuiturulliin.
S-rullastojen 11 - 14 optimaaliset hionta- ja vaihtovälit saatiin määriteltyä. Lisäksi S-rullastoille suoritettavien tarkastusten toimenpiteet määriteltiin sekä ajastettiin Kutille malliennakkotyöksi. Lisäksi vertailtiin S-rullasto 14:sta kuiturullan pinnoituskustannusta NBR-rullan hionta- ja vaihtokustannuksiin käyttöiän suhteen.
Työn tavoitteena oli selvittää RAP5-linjan loppuosan S- rullastojen 11 – 14 ja ohjausrullien 19 – 21 optimaaliset vaihtovälit. Tarkoituksena oli löytää tasapaino laaduntuottokyvyn ja rullien kunnossapitokustannusten välille.
Teoriaosassa käsiteltiin kumipäällysteiden ominaisuuksia ja niiden kulumista sekä RAP5-linjan kumioitujen S-rullien ominaisuuksia ja vaatimuksia. Lisäksi vertailtiin eri pinnoitevaihtoehtoja. Empiirisessä osuudessa tarkasteltiin myös historiatietojen perusteella toteutuneita S- ja ohjasrullien vaihto- ja hiontavälejä, häiriötietoja sekä laatutilastoja. Satunnaisten rikkoutumisten osuutta erilaisiin virheisiin ei huomioitu. Käytännönosassa esitettiin tyypillisimmät vaurioitumismekanismit ja niiden vaikutukset tuotantotoiminnalle sekä hionnasta ja vaihdosta aiheutuneet kokonaiskustannukset. Lisäksi on arvioitu RAP5-linjan loppuosan S-rullastojen 11 – 14 ja ohjausrullien 19 - 21 optimaaliset kunnossapitovälit ja S- rullaston 14 muutoksen kannattavuus kumioiduista rullista kuiturulliin.
S-rullastojen 11 - 14 optimaaliset hionta- ja vaihtovälit saatiin määriteltyä. Lisäksi S-rullastoille suoritettavien tarkastusten toimenpiteet määriteltiin sekä ajastettiin Kutille malliennakkotyöksi. Lisäksi vertailtiin S-rullasto 14:sta kuiturullan pinnoituskustannusta NBR-rullan hionta- ja vaihtokustannuksiin käyttöiän suhteen.