Digitaalisuus ja sen kehittäminen autoalan perustutkinnossa
Isohanni, Markus (2021)
Isohanni, Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192492
Tiivistelmä
Monet megatrendit, kuten digitalisaatio, muuttavat maailmaamme. Autoala ja ajoneuvotekniikka kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti, joka asettaa haasteita ammatillisille oppilaitoksille pysyä muutoksissa mukana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitalisaation asettamia vaatimuksia työelämältä autoalan opetukselle. Tavoitteena on kehittää autoalan perustutkintotason koulutusta vastaamaan työelämän tarpeisiin ja saada selvä käsitys siitä, miten autoalan ammatillista koulutusta olisi kehitettävä, jotta se kykenee vastaamaan digitalisaation tuomiin vaatimuksiin. Tutkimuksessa haluttiin selvittää kuinka autoalan jälkimarkkinointi kehittyy, mitä digitaalista osaamista autoalalla pitäisi olla ja kuinka autoalan ammatillista opetusta tulisi kehittää. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti yhdistämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimustuloksia kerättiin teemahaastatteluilla ja kyselytutkimuksella autoalan jälkimarkkinointitoimijoille. Tutkimuksen tietoperusta käsittää digitalisaation tuomia muutoksia koulujärjestelmälle ja ammatilliselle koulutukselle, sekä autoalalle. Tuloksina saatiin kattava käsitys autoalan jälkimarkkinoinnin nykytilasta, sekä minkälaista osaamista autoalan perustutkinnosta valmistuvilta odotetaan. Tietoperusta ja tutkimuksen tulokset antavat kuvan myös ajoneuvotekniikan kehityksestä, sekä erilaisista kuluttajapalveluista.
Tutkimustuloksista huomattiin, että autosähkötekniikan osaaminen korostuu entistäkin enemmän tulevaisuudessa. Autoalan perustutkinnossa tulisi kiinnittää huomiota moneen autosähkötekniikkaan liittyvän osaamisen hankkimiseen, kuten autosähkötekniikan osaamiseen, kytkentä- ja vianhakukaavioiden käyttöön, tietoteknisiin taitoihin, mittaus- ja testauslaitteiden käyttöön, ja niin edelleen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että asiakaspalvelutaidot tulevat olemaan entistä tärkeämmässä roolissa tulevaisuudessa, sekä myös mekaanikko tulee tekemään enemmän asiakaspalvelua. Tämä lisää asiakaspalvelutaitojen merkitystä ja siihen tulisi kiinnittää myös huomiota usein nykyistä enemmän.
Yhtenä johtopäätöksenä esitettiin, että tulevaisuudessa voisi olla tarpeen miettiä, tulisiko auto-alan perustutkinnon sisältää autosähkötekniikan osaamisala. Työelämän mielestä autosähkö-tekniikan ja digitaalisten laitteiden osaamista tulisi kehittää oppilaitoksissa ja perustutkinnossa pitäisi olla nykyistä enemmän mahdollisuuksia suuntautua autosähkötekniikkaan. Tutkimustuloksissa korostuu myös hyvien perusteiden opettamisen merkitys oppilaitoksissa. Ajoneuvotekniikan ja alan perusteiden laadukkaaseen opetukseen tulisi kiinnittää huomiota ja on myös pedagogisesti perusteltua hyödyntää opetuksessa digitaalisia välineitä ja sovelluksia, erityisesti sellaisia, joita hyödynnetään myös työelämässä. Työelämän näkökulmasta osaamista voidaan syventää työpaikoissa, työpaikan laitteilla ja välineillä, kunhan oppilaitoksessa on opittu vahvat perusteet. Työpaikan ja oppilaitosten on otettava opiskelijan ohjaaminen vakavasti, jotta se synnyttää tarvittavaa osaamista.
Tutkimustuloksista huomattiin, että autosähkötekniikan osaaminen korostuu entistäkin enemmän tulevaisuudessa. Autoalan perustutkinnossa tulisi kiinnittää huomiota moneen autosähkötekniikkaan liittyvän osaamisen hankkimiseen, kuten autosähkötekniikan osaamiseen, kytkentä- ja vianhakukaavioiden käyttöön, tietoteknisiin taitoihin, mittaus- ja testauslaitteiden käyttöön, ja niin edelleen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että asiakaspalvelutaidot tulevat olemaan entistä tärkeämmässä roolissa tulevaisuudessa, sekä myös mekaanikko tulee tekemään enemmän asiakaspalvelua. Tämä lisää asiakaspalvelutaitojen merkitystä ja siihen tulisi kiinnittää myös huomiota usein nykyistä enemmän.
Yhtenä johtopäätöksenä esitettiin, että tulevaisuudessa voisi olla tarpeen miettiä, tulisiko auto-alan perustutkinnon sisältää autosähkötekniikan osaamisala. Työelämän mielestä autosähkö-tekniikan ja digitaalisten laitteiden osaamista tulisi kehittää oppilaitoksissa ja perustutkinnossa pitäisi olla nykyistä enemmän mahdollisuuksia suuntautua autosähkötekniikkaan. Tutkimustuloksissa korostuu myös hyvien perusteiden opettamisen merkitys oppilaitoksissa. Ajoneuvotekniikan ja alan perusteiden laadukkaaseen opetukseen tulisi kiinnittää huomiota ja on myös pedagogisesti perusteltua hyödyntää opetuksessa digitaalisia välineitä ja sovelluksia, erityisesti sellaisia, joita hyödynnetään myös työelämässä. Työelämän näkökulmasta osaamista voidaan syventää työpaikoissa, työpaikan laitteilla ja välineillä, kunhan oppilaitoksessa on opittu vahvat perusteet. Työpaikan ja oppilaitosten on otettava opiskelijan ohjaaminen vakavasti, jotta se synnyttää tarvittavaa osaamista.