Using RFID in collecting consumer behaviour data : Case SENSO : An RFID implementation for the apparel industry
Nieminen, Matti (2009)
Nieminen, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909014215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909014215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli havainnollistaa kuluttajakäyttäytymisen muutokseen vaikuttavia tekijöitä ja periaatteita sekä ymmärtää syyt sen kehittymiseen 2000-luvulla, kuin myös kuvata nykyaikaisen informaatioteknologian piirteitä ja ratkaisuja joita on tarjolla jälleenmyyjille sekä tuotemerkeille vastaamaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajan käyttäytymis- sekä ostomalleja yhdessä perinpohjaisen RFID-teknologian analysointimallin avulla oikeassa vaateteollisuuden jälleenmyyntiympäristössä Naisten Pukutehtaan tehtaan myymälässä. Myös ajankohtaisia ja päivittäisiä esimerkkejä sekä ostostapahtumakuvauksia on tutkittu missä kuluttajakäyttäytymistiedon keruu on mahdollista.
Kirjoittajan johtopäätökset perustuivat edellä mainittuihin tutkimuksiin ja löytöihin Senso-projektissa, jota tutkittiin yhdeksän kuukauden ajan sen kehittymistä analysoiden. Johtopäätelmä tukee RFID-teknologian soveltamista nykyaikaiseen jälleenmyyntiympäristöön tietyssä määrin loukkaamatta kuitenkaan kuluttajien yksityisyyttä ollen hyödyllinen jälleenmyyjälle, tuotemerkille, sekä kuluttajalle.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajan käyttäytymis- sekä ostomalleja yhdessä perinpohjaisen RFID-teknologian analysointimallin avulla oikeassa vaateteollisuuden jälleenmyyntiympäristössä Naisten Pukutehtaan tehtaan myymälässä. Myös ajankohtaisia ja päivittäisiä esimerkkejä sekä ostostapahtumakuvauksia on tutkittu missä kuluttajakäyttäytymistiedon keruu on mahdollista.
Kirjoittajan johtopäätökset perustuivat edellä mainittuihin tutkimuksiin ja löytöihin Senso-projektissa, jota tutkittiin yhdeksän kuukauden ajan sen kehittymistä analysoiden. Johtopäätelmä tukee RFID-teknologian soveltamista nykyaikaiseen jälleenmyyntiympäristöön tietyssä määrin loukkaamatta kuitenkaan kuluttajien yksityisyyttä ollen hyödyllinen jälleenmyyjälle, tuotemerkille, sekä kuluttajalle.