Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nelijalkaisen hahmon riggaaminen

Mäkijärvi, Mionel (2012)

Avaa tiedosto
mionel_makijarvi_ont_20120425.pdf (10.41Mt)
Lataukset: 


Mäkijärvi, Mionel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087072
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nelijalkaisen hahmon riggaamista yleisellä tasolla. Pyrin selvittämään neliraajaisten hahmojen anatomiaa mahdollisimman yleispätevästi ja lajirajat ylittäen. Korostan anatomian tuntemisen tärkeyttä rigiä suunnitellessa ja puntaroin kaksi- ja nelijalkaisten hahmojen rigien eroja sekä yhtäläisyyksiä. Lisäksi pyrin selventämään sitä, miksi rigille on hyvä rakentaa mahdollisimman selkeä käyttöliittymä.

Käytännön osuudessa suunnittelen ja toteutan rigin hevoshahmolle, jonka mallinsin Undo Oy:n Ghost Town -animaatiosarjaa varten. Käyn riggaamisprosessin läpi vaihe vaiheelta ja opin yrityksen sekä erehdyksen kautta, miten mikäkin rigin kohta kannattaa loppupeleissä toteuttaa. Käytän riggaamiseen Messiah Studiota, mutta opinnäytetyöni ohjeet eivät ole sidottuja tiettyyn ohjelmaan. Tähtään tässäkin suhteessa yleispätevyyteen.

Lopputuloksena on skinnaamista ja animointia vaille valmis rigi, joka on rakennettu käyttäjäystävälliseksi ja helposti ymmärrettäväksi. Kutakin jalkaa saa liikutettua ja käännettyä kahdella yksinkertaisella apupisteellä, ja ne taipuvat oikeista kohdista kuten oikean eläimen jalat. Päälle ja kaulalle esittelen kaksi vaihtoehtoista riggaustapaa, joista voi valita mieleisensä. Lisäksi valmiissa rigissä on erilaisia animointia edesauttavia automaatioita, kuten se, ettei hännänheilautusta tarvitse tehdä käsin.

Tutkimuksiani voi käyttää apuna kaikkien nelijalkaisten hahmojen riggaamisessa riippumatta siitä, onko laji olemassa oleva vai itse keksitty. Koska esittelen myös vaihtoehtoisia riggaustapoja, opinnäytetyöni ohjeet eivät ole sidottuja vain hevosia riggaaville. Tutkimusteni tulokset eivät ole ohjelmasidonnaisia, joten niistä on siltäkin kannalta paljon apua. Kaiken kaikkiaan pohdinnoistani on hyötyä kaikille, jotka haluavat oppia lisää nelijalkaisten hahmojen anatomian vaikutuksesta itse rigiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste