Pelimoottorin suunnittelu ja toteutus
Lassila, Tommi (2012)
Lassila, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107360
Tiivistelmä
Videopeliteollisuus on lähivuosien aikana kasvanut yhdeksi maailman suurimmaksi viihdeteollisuuden muodoksi. Sen myötä myös pelimoottorien myynti on kasvanut.
Tämä työ selvittää pelimoottorin suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheet ja tutkii mitkä ovat parhaimmat käytännöt ja mallit pelimoottorin toteutuksessa.
Ennen suunnittelu- ja toteutusosaa tutkittiin lyhyesti pelimoottorien historiaa, käytiin läpi yleisimpiä pelimoottoreita, minkä jälkeen selvitettiin motivaatiotekijät pelimoottorin teon taustalla.
Pelimoottorin suunnitteluosa aloitettiin määrittämällä moottorin tulevat ominaisuudet ja tekemällä niistä vaatimusmäärittely. Tämän jälkeen toteutettiin pelimoottorin toiminnallinen määrittely. Toiminnallisessa määrittelyssä suunniteltiin pelimoottorin järjestelmien toiminta alustavalla tasolla. Toiminnallisen määrittelyn jälkeen suoritettiin tekninen määrittely- ja toteutusosa. Teknisessä osassa suoritettiin työkalujen, komponenttien ja kirjastojen valinta, jonka jälkeen luotiin luokkakaaviot kaikille järjestelmille ja ohjelmistokomponenteille. Toteutusosassa kirjoitettiin ohjelmisto pohjautuen teknisen sunnittelun luokkakaavioihin.
Lopuksi toteutettiin testipeli käyttäen tehtyä pelimoottoria.
Tämä työ selvittää pelimoottorin suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheet ja tutkii mitkä ovat parhaimmat käytännöt ja mallit pelimoottorin toteutuksessa.
Ennen suunnittelu- ja toteutusosaa tutkittiin lyhyesti pelimoottorien historiaa, käytiin läpi yleisimpiä pelimoottoreita, minkä jälkeen selvitettiin motivaatiotekijät pelimoottorin teon taustalla.
Pelimoottorin suunnitteluosa aloitettiin määrittämällä moottorin tulevat ominaisuudet ja tekemällä niistä vaatimusmäärittely. Tämän jälkeen toteutettiin pelimoottorin toiminnallinen määrittely. Toiminnallisessa määrittelyssä suunniteltiin pelimoottorin järjestelmien toiminta alustavalla tasolla. Toiminnallisen määrittelyn jälkeen suoritettiin tekninen määrittely- ja toteutusosa. Teknisessä osassa suoritettiin työkalujen, komponenttien ja kirjastojen valinta, jonka jälkeen luotiin luokkakaaviot kaikille järjestelmille ja ohjelmistokomponenteille. Toteutusosassa kirjoitettiin ohjelmisto pohjautuen teknisen sunnittelun luokkakaavioihin.
Lopuksi toteutettiin testipeli käyttäen tehtyä pelimoottoria.