Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vähäliikenteisen päällystetyn tien kunnostaminen - esimerkkikohde Alipääntie

Karppinen, Matti (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Karppinen_Matti.pdf (1.384Mt)
Lataukset: 


Karppinen, Matti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107478
Tiivistelmä
Vähäliikenteisiä sorateitä ryhdyttiin pinnoittamaan 1970-luvun lopulla lähinnä pölyämisen vähentämiseksi ja vuosittaisten hoitokustannusten pienentämiseksi. Nykyisin näiden vanhojen pintausten reikiintyminen ja epätasaisuus haittaavat liikennettä merkittävästi ja pinnoitettujen teiden huono kunto herättää tyytymättömyyttä tienkäyttäjissä. Öljysora- ja soratien pintaus teiden ja kunnossapito on vaikeaa ja siedettävän palvelutason ylläpitäminen lisää hoitokustannuksia. Yhtenä ylläpidon vaihtoehtona on tien muuttaminen soratieksi.

Vähäliikenteinen maantie tai yksityistie voi olla asfalttibetoni-, sora- tai öljysorapäällysteinen. Tällä hetkellä monet päällystetyt yksityistiet ja myös monet vähäliikenteiset päällystetyt maantiet ovat kunnostuksen tarpeessa. Kuivatus on usein laiminlyöty sekä asfalttipäällystettä ei ole korjattu pitkään aikaan. Viime vuosina asfalttibetoni- ja öljysorapäällysteisiä maanteitä on muutettu sorateiksi. Työn tavoitteena oli tarkastella erilaisia parantamisvaihtoehtoja päällystetylle vähäliikenteiselle tielle. Tarkoituksena oli selvittää Alipääntien parannusvaihtoehtoja, joiden avulla tie saataisiin toimivaksi.

Alipääntielle tehtiin viisi erilaista parannusvaihtoehtoa, jokaisella vaihtoehdolla oli sekoitusjyrsintä ja mahdollinen lisämurske kantavaan kerrokseen. Halvimmaksi vaihtoehdoksi tuli sorapäällyste. Se aiheuttaa kesäisin lisäkustannuksia, mitä ei ole päällystetyllä tiellä. Soratietä pitää lanata, lisätä mursketta kulutuskerrokseen ja pölyämistä hillitä suolaamallla. Lisäksi ajomukavuus on heikompi kuin päällystetyllä tiellä. Alipääntien tiekunta päättää tien parantamisesta ja mitä parannusvaihtoehtoa käytetään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste