OSTA DOKKARI! : Kuinka aloitteleva AV-alan freelancer-journalisti menestyy dokumenttielokuvan pitchauksessa tuotantoyhtiölle?
Hattuniemi, Jens (2012)
Hattuniemi, Jens
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117620
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä on kaksi funktiota. Ensimmäinen funktio on opinnäytetyön produktio-osana tuottamani dokumentin pitchaaminen, mahdollisen myynnin onnistuminen ja tämän prosessin seuraaminen. Olen lähestynyt pitchausta neljästä eri näkökulmasta: omastani, asemansa vakiinnuttaneen dokumentaristin näkökulmasta ja tuotantoyhtiön näkökulmasta. Viimeinen näkökulma on oppilaitoksen, jonka pitäisi kouluttaa opiskelijaa myyntitaitoiseksi yksilöksi tai pitchaajaksi.
Lähetin sähköpostikyselyn näille tahoille selvittääkseni pitchaukseen osallistuvien eri puolien näkökulmia. Samalla myös tein muistiinpanoja oman dokumenttini myyntityön edistymisestä. Kirjallisina lähteinä käytin sanomalehtiartikkeleita sekä kirjallisuutta, jotka käsittelevät pitchausta, myyntityötä ja dokumenttielokuvaa.
Tutkiessani selvisi, että Suomessa on lukuisia tuotantoyhtiöitä, jotka tuottavat dokumentteja Yleisradiolle. Aloittelijan ei kannata odottaa hyvän idean myyvän itseään. Se on tutkielmani tärkein teesi. Sitten selvitin, kuinka hyvin korkeakoulut edistävät opiskelijoiden pitchaus-taitojen kehittämistä. Korkeakoulut tekevät parhaansa, mutta suurin kompastuskivi näyttää olevan luovilla aloilla työskentelevien ihmisten kielteinen suhtautuminen kaupallisuuteen.
Henkilökohtaiset suhteet ovat merkittäviä, mikä tekee tuotantoyhtiöistä hyvin tärkeitä. Tuotantoyhtiöillä on jo valmiit suhteet Yleisradioon. Eli kun tuotantoyhtiö tarjoaa aloittelijan ideaa, siinä on tietty laadun tae mukana. Idean meneminen läpi vaatii osaltaan myös oikeaa ajoitusta, ja sen sopimista asiakkaan tarpeisiin.
Lähetin sähköpostikyselyn näille tahoille selvittääkseni pitchaukseen osallistuvien eri puolien näkökulmia. Samalla myös tein muistiinpanoja oman dokumenttini myyntityön edistymisestä. Kirjallisina lähteinä käytin sanomalehtiartikkeleita sekä kirjallisuutta, jotka käsittelevät pitchausta, myyntityötä ja dokumenttielokuvaa.
Tutkiessani selvisi, että Suomessa on lukuisia tuotantoyhtiöitä, jotka tuottavat dokumentteja Yleisradiolle. Aloittelijan ei kannata odottaa hyvän idean myyvän itseään. Se on tutkielmani tärkein teesi. Sitten selvitin, kuinka hyvin korkeakoulut edistävät opiskelijoiden pitchaus-taitojen kehittämistä. Korkeakoulut tekevät parhaansa, mutta suurin kompastuskivi näyttää olevan luovilla aloilla työskentelevien ihmisten kielteinen suhtautuminen kaupallisuuteen.
Henkilökohtaiset suhteet ovat merkittäviä, mikä tekee tuotantoyhtiöistä hyvin tärkeitä. Tuotantoyhtiöillä on jo valmiit suhteet Yleisradioon. Eli kun tuotantoyhtiö tarjoaa aloittelijan ideaa, siinä on tietty laadun tae mukana. Idean meneminen läpi vaatii osaltaan myös oikeaa ajoitusta, ja sen sopimista asiakkaan tarpeisiin.