Käsikirja uudelle nuorelle : Tuote sijaishuollon erityisyksikköön perehdyttämisen tueksi
Suojanen, Erja; Väisänen, Sanna (2012)
Suojanen, Erja
Väisänen, Sanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Tavoitteenamme oli tuottaa Nuorten Ystävien koulukoti Pohjolakodin sijaishuollon erityisyksikölle perehdyttämisen tueksi käsikirja uudelle nuorelle. Toiminnallisena tavoitteenamme oli, että käsikirja tukee nuoren ja ohjaajien välistä vuorovaikutusta perehdyttämisessä. Aiheenamme oli käsikirja uudelle nuorelle hänen saapuessaan Nuorten Ystävien sijaishuollon erityisyksikköön. Käsikirjan ja keskustelun avulla nuori saa tietoa yksikön struktuurista.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyössämme olemme perustelleet käsikirjan tarpeellisuutta uuden nuoren perehdyttämiseksi yksikön arkeen kertomalla struktuurin merkityksestä lastensuojelulaitoksessa. Käsikirjan rakenteen olemme perustelleet niillä taustatekijöillä, joita sijoitetuilla nuorilla usein on. Olemme opinnäytetyössämme myös kertoneet, mitä lastensuojelun sijaishuolto on ja miten laki sen määrittelee. Raportoimme prosessikuvauksen käsikirjasta, jota työstimme syksystä 2011 kevääseen 2012.
Aineisto ja toteutustapa:
Käsikirja on tuotekehittelyn tulos, jonka sisällöllinen runko rakentuu Nuorten Ystävien Koulukoti Pohjolakodin sijaishuollon erityisyksikön arjen struktuurin ympärille.
Keskeiset tulokset:
Yhteistyöhenkilömme antaman palautteen mukaan käsikirja uudelle nuorelle toimii valmistuttuaan perehdyttämisen tukena, ja se on muunneltavissa oleva perustietopaketti arjesta, joka on hyödynnettävissä kaikissa Nuorten Ystävien sijaishuoltoyksiköissä.
Tavoitteenamme oli tuottaa Nuorten Ystävien koulukoti Pohjolakodin sijaishuollon erityisyksikölle perehdyttämisen tueksi käsikirja uudelle nuorelle. Toiminnallisena tavoitteenamme oli, että käsikirja tukee nuoren ja ohjaajien välistä vuorovaikutusta perehdyttämisessä. Aiheenamme oli käsikirja uudelle nuorelle hänen saapuessaan Nuorten Ystävien sijaishuollon erityisyksikköön. Käsikirjan ja keskustelun avulla nuori saa tietoa yksikön struktuurista.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyössämme olemme perustelleet käsikirjan tarpeellisuutta uuden nuoren perehdyttämiseksi yksikön arkeen kertomalla struktuurin merkityksestä lastensuojelulaitoksessa. Käsikirjan rakenteen olemme perustelleet niillä taustatekijöillä, joita sijoitetuilla nuorilla usein on. Olemme opinnäytetyössämme myös kertoneet, mitä lastensuojelun sijaishuolto on ja miten laki sen määrittelee. Raportoimme prosessikuvauksen käsikirjasta, jota työstimme syksystä 2011 kevääseen 2012.
Aineisto ja toteutustapa:
Käsikirja on tuotekehittelyn tulos, jonka sisällöllinen runko rakentuu Nuorten Ystävien Koulukoti Pohjolakodin sijaishuollon erityisyksikön arjen struktuurin ympärille.
Keskeiset tulokset:
Yhteistyöhenkilömme antaman palautteen mukaan käsikirja uudelle nuorelle toimii valmistuttuaan perehdyttämisen tukena, ja se on muunneltavissa oleva perustietopaketti arjesta, joka on hyödynnettävissä kaikissa Nuorten Ystävien sijaishuoltoyksiköissä.