Moottoriöljyn vaikutus bensiinikäyttöisen henkilöauton pakokaasupäästöihin
Lindholm, Kaapo (2012)
Lindholm, Kaapo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117703
Tiivistelmä
Tässä työssä oli tavoitteena selvittää moottoriöljyn vaikutus henkilöauton pakokaasu-päästöihin. Työ tehtiin Tekesin ja yritysten rahoittamassa projektissa TREAM (Trends in real-world particle emissions of diesel and gasoline vehicles), jossa tutkijaosapuolina ovat Tampereen teknillinen yliopisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto ja Turun ammattikorkeakoulu. TREAM-projekti on käynnissä 1.7.2011¬30.6.2014. Henkilöautojen paikallispäästöillä on suuri vaikutus yhä useamman ihmisen terveyteen, ja siksi henkilöautojen pakokaasupäästöjen vähentäminen kaikilla mahdollisilla keinoilla on tärkeää.
Mittaukset suoritettiin Metropolia Ammatikorkeakoulun kylmälaboratoriossa bensiini suoraruiskutusmoottorilla varustettulla Audi A4 -henkilöautolla, jolla ajettiin NEDC-syklejä ja itse tehtyjä vakiokuormasyklejä viidellä eri öljyllä. Vakiokuormasyklit sisälsivät kolme vakiokuorma-ajoa kolmella eri pyöräteholla, jotka olivat 5 kW, 10 kW ja 20 kW. Pakokaasupäästöistä mitattiin CO2-, NOx- ja hiukkaspäästöt sekä säännellyt päästöt. Hiukkaspäästöt mitattiin alipaineimpaktoriin perustuvalla Elpillä, NOx-päästöt Horiban NOx APNA-360CE -analysaattorilla, CO2-päästöt Horiban CO2 VA-3000 -analysaattorilla ja säännellyt päästöt CVS-laitteistolla.
Mittauksissa havaittiin, että moottoriöljyn sisältämät epäpuhtaudet ja lisäaineet vaikuttavat henkilöauton tuottamiin hiukkaspäästöihin. Moottoriöljyn vaikutuksesta bensiinikäyttöisen henkilöauton kaasupäästöihin ei saatu yksiselitteisijä tuloksia. Hiukkaskatalysaattorin havaittiin laskevan hiukkaspäästöjä huomattavasti.
Mittaukset suoritettiin Metropolia Ammatikorkeakoulun kylmälaboratoriossa bensiini suoraruiskutusmoottorilla varustettulla Audi A4 -henkilöautolla, jolla ajettiin NEDC-syklejä ja itse tehtyjä vakiokuormasyklejä viidellä eri öljyllä. Vakiokuormasyklit sisälsivät kolme vakiokuorma-ajoa kolmella eri pyöräteholla, jotka olivat 5 kW, 10 kW ja 20 kW. Pakokaasupäästöistä mitattiin CO2-, NOx- ja hiukkaspäästöt sekä säännellyt päästöt. Hiukkaspäästöt mitattiin alipaineimpaktoriin perustuvalla Elpillä, NOx-päästöt Horiban NOx APNA-360CE -analysaattorilla, CO2-päästöt Horiban CO2 VA-3000 -analysaattorilla ja säännellyt päästöt CVS-laitteistolla.
Mittauksissa havaittiin, että moottoriöljyn sisältämät epäpuhtaudet ja lisäaineet vaikuttavat henkilöauton tuottamiin hiukkaspäästöihin. Moottoriöljyn vaikutuksesta bensiinikäyttöisen henkilöauton kaasupäästöihin ei saatu yksiselitteisijä tuloksia. Hiukkaskatalysaattorin havaittiin laskevan hiukkaspäästöjä huomattavasti.