Esimiestyö alaisten näkökulmasta autoalalla
Kähkönen, Ville (2009)
Kähkönen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014733
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tutkia johtamistyötä alaisten näkökulmasta autoalalla. Työn käytännönläheisestä näkökulmasta johtuen autokorjaamon asentajien ja työnjohdon haastattelu loi pohjan koko työlle.
Työn tavoitteena on kehittää ihmisten johtamista autoalalla. Työssä tutkittiin autokorjaamon asentajien ja korjaamopäällikön välistä yhteistyötä ja sen vaikutusta työilmapiiriin, -motivaatioon ja -tyytyväisyyteen.
Työ toteutettiin johtamistyöhön liittyvän kirjallisuuden sekä työntekijöiden haastatteluiden ja laadunvalvontatarkastusten avulla. Autokorjaamolla haastateltiin autoasentajia ja työnjohtajia. Työ tehtiin Helsingin ammattikorkeakoululle ja haastattelut suoritettiin helmikuun aikana 2009.
Tutkimus osoittaa, että ihmisten johtamisessa ja alaisten kohtelussa on kehitettävää. Tärkeimpinä kehityskohteina voidaan mainita esimiehen ja työntekijän välisen arkikommunikoinnin kehittäminen, työntekijöiden huomioiminen ja kouluttaminen, kehityskeskustelujen säännöllinen käyminen ja yrityksen markkinapotentiaalin tarkastaminen.
Työn tavoitteena on kehittää ihmisten johtamista autoalalla. Työssä tutkittiin autokorjaamon asentajien ja korjaamopäällikön välistä yhteistyötä ja sen vaikutusta työilmapiiriin, -motivaatioon ja -tyytyväisyyteen.
Työ toteutettiin johtamistyöhön liittyvän kirjallisuuden sekä työntekijöiden haastatteluiden ja laadunvalvontatarkastusten avulla. Autokorjaamolla haastateltiin autoasentajia ja työnjohtajia. Työ tehtiin Helsingin ammattikorkeakoululle ja haastattelut suoritettiin helmikuun aikana 2009.
Tutkimus osoittaa, että ihmisten johtamisessa ja alaisten kohtelussa on kehitettävää. Tärkeimpinä kehityskohteina voidaan mainita esimiehen ja työntekijän välisen arkikommunikoinnin kehittäminen, työntekijöiden huomioiminen ja kouluttaminen, kehityskeskustelujen säännöllinen käyminen ja yrityksen markkinapotentiaalin tarkastaminen.