Moniammatillisuuden kehittämisen mahdollisuudet HyMy-kylän simuloidussa oppimisympäristössä opiskelijan näkökulmasta
Lackschéwitz, Teemu; Ulmanen, Jenia (2021)
Lackschéwitz, Teemu
Ulmanen, Jenia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102242652
Tiivistelmä
Huippuammattilaisen työelämätaidoista moniammatillisuus on yksi työelämän keskeisimpiä taitoja ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Metropolian HyMy-kylässä toimivien opiskelijoiden kokemusta omasta moniammatillisen yhteistyön osaamisestaan, sekä mahdollisista kehittämistarpeista moniammatillisen osaamisen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön lopullisena tavoitteena on tarjota näkökulmia, joiden avulla HyMy-kylää voidaan mahdollisesti kehittää yhä aiempaa paremmaksi moniammatillisen osaamisen opetusympäristöksi.
Pyrkimyksenämme on selvittää millaisten mahdollisten haasteiden oppilaat kokevat rajoittavan moniammatillisten toimintaperiaatteiden omaksumista ja millaisten tekijöiden he kokevat tukevan heidän kykyjään ja mahdollisuuksiaan työelämän vaatimaan moniammatilliseen toimintaan ja osallisuuteen.
Tämän käytäntöä tarkastelevan opinnäytetyö keskittyy tiedontuotannon lisäksi mahdollistamaan ammattikäytäntöjen kehittymisen saavutetun tiedontuotannon kautta. Opinnäytetyömme pyrkii selventämään mahdollisia kehittämisenkohteita Metropolian HyMy-kylän toiminnan jatkokehittämiselle niiltä osin, kun kehittämistavoitteet koskettavat moniammatillisuuden käsitettä ja sen omaksumista opiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyömme kaltaisen kehitys- ja selvitystyön avulla pyritään luomaan käytännöllisiä interventioita, ja lopullisena tarkoituksenamme onkin edesauttaa uusien ja mahdollisesti parempien toimintamallien, paranneltujen palveluiden, sekä paremman oppimisen ja opetuksen menetelmien kehittämistä HyMy-kylässä.
Tällainen kehittämiseen tähtäävä soveltava kyselytutkimus ei pohjaa tiedollisiin arvoihin samalla tavalla kuin perustutkimus tekee. Toivomme että opinnäytetyömme antamia vastauksia voidaan mahdollisesti hyödyntää myös laajemmin ammattikorkeakouluopiskelijoiden moniammatillisuus osaamiseen liittyvän opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön lopullisena tavoitteena on tarjota näkökulmia, joiden avulla HyMy-kylää voidaan mahdollisesti kehittää yhä aiempaa paremmaksi moniammatillisen osaamisen opetusympäristöksi.
Pyrkimyksenämme on selvittää millaisten mahdollisten haasteiden oppilaat kokevat rajoittavan moniammatillisten toimintaperiaatteiden omaksumista ja millaisten tekijöiden he kokevat tukevan heidän kykyjään ja mahdollisuuksiaan työelämän vaatimaan moniammatilliseen toimintaan ja osallisuuteen.
Tämän käytäntöä tarkastelevan opinnäytetyö keskittyy tiedontuotannon lisäksi mahdollistamaan ammattikäytäntöjen kehittymisen saavutetun tiedontuotannon kautta. Opinnäytetyömme pyrkii selventämään mahdollisia kehittämisenkohteita Metropolian HyMy-kylän toiminnan jatkokehittämiselle niiltä osin, kun kehittämistavoitteet koskettavat moniammatillisuuden käsitettä ja sen omaksumista opiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyömme kaltaisen kehitys- ja selvitystyön avulla pyritään luomaan käytännöllisiä interventioita, ja lopullisena tarkoituksenamme onkin edesauttaa uusien ja mahdollisesti parempien toimintamallien, paranneltujen palveluiden, sekä paremman oppimisen ja opetuksen menetelmien kehittämistä HyMy-kylässä.
Tällainen kehittämiseen tähtäävä soveltava kyselytutkimus ei pohjaa tiedollisiin arvoihin samalla tavalla kuin perustutkimus tekee. Toivomme että opinnäytetyömme antamia vastauksia voidaan mahdollisesti hyödyntää myös laajemmin ammattikorkeakouluopiskelijoiden moniammatillisuus osaamiseen liittyvän opetuksen kehittämisessä.