Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näktergalens mentorverksamhet som en metod för inklusion av invandrarbarn : En studie av ett pilotprojekt på Arcada

Gussander, Saga; Sievinen, Mari (2012)

 
Avaa tiedosto
gussander_saga.pdf (617.6Kt)
Lataukset: 


Gussander, Saga
Sievinen, Mari
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117685
Tiivistelmä
Tutkimus perustuu maahanmuuttajalasten sisällyttämiseen/inkluusioon yhteisöön Näktergalen mentoritoiminnan avulla. Päättötyön tarkoituksena on tutkia mentoritoimintaa tapaustutkimuksen muodossa joka perustuu Arcada Näktergalen pilottiprojektiin. Tarkoituksena on selvittää ja saada syventävä ymmärrys mentoritoiminnasta käyttökelpoisena menetelmänä lasten inkluusiosta yhteisöön, sosiaalipedagogista näkökulmaa käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kohtaamisen, inkluusion, osallistumisen ja mentoritoiminnan eri osaalueista. Löytääksemme vastauksen tutkimuskysymyksiin käytämme apuna mainittuja teoreettisia viitekehyksiä, tapaustutkimusta, osallistuvaa ha-vainnointia sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen. Pyrimme pääasiassa löytämään vastauksen kahteen eri tutkimuskysymykseen; Miten Näktergalen mentoritoiminta toimii sisällyttävänä menetelmänä maahanmuuttajalapsille ja miten mentoreita voidaan tukea lapsen kohtaamisen ja inkluusion kannalta? Tapaustutkimus rajautuu tarkastelemaan ainoastaan yhden maahanmuuttajalapsen inkluusiota yhteisöön sekä tämän kohtaamisia mentorin kanssa. Empiirinen materiaali koostuu mentorin omista muistiin-panoista ja käsityksestä lapsen ja mentorin kohtaamistilanteista. Mentori toimii tällaisessa tutkimuksessa osallisena havainnoitsijana. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että men-toritoiminnalla on useita etuja sekä lasta, että mentoria ajatellen. Tuloksista ilmenee, että vastavuoroisen mentorisuhteen myötä lapsen itsetunto kohenee. Myös lapsen osallistu-minen sekä sosiaaliset valmiudet paranevat, joka johtaa yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja näin myös lapsen inkluusioon yhteiskunnan eri areenoihin. Tutkimustuloksista päätellen Näktergalen mentoritoiminta soveltuu erinomaisena menetelmänä maahanmuuttajalasten sisällyttämiseen yhteisöön ja uuteen kulttuuriin. Avainsanoja tutkimuksessa ovat; kohtaaminen, mentori, mentoritoiminta, osallistuminen, sosiaalinen inkluusio, exkluusio, integraatio ja maahanmuuttaja
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste