Näytä suppeat kuvailutiedot

Näktergalens mentorverksamhet som en metod för inklusion av invandrarbarn : En studie av ett pilotprojekt på Arcada

Gussander, Saga; Sievinen, Mari (2012)

dc.contributor.authorGussander, Saga
dc.contributor.authorSievinen, Mari
dc.date.accessioned2012-05-14T12:52:28Z
dc.date.available2012-05-14T12:52:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201205117685
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/43331
dc.description.abstractDenna studie handlar om inklusion av invandrarbarn med hjälp av Näktergalen men-torsverksamhet som metod. Examensarbetet utgår från att granska Näktergalen pilotprojektet på Arcada genom en empirisk fallstudie. Syftet med arbetet är att undersöka och få en djupare förståelse om Näktergalen mentorsverksamhet som en inkluderande metod av invandrarbarn ur ett socialpedagogiskt perspektiv. Den teoretiska referensramen behandlar bemötande, inklusion och delaktighet samt mentorskap. Utgående från fallstudie och deltagande observation inom pilotprojektet samt med hjälp av teorier och tidigare forskning inom området besvaras problemställningarna; Hur fungerar Näktergalen mentorsverksamhet som en inkluderande metod för invandrarbarn och hur kan man stöda mentorerna med tanke på inklusion och bemötande? Studien avgränsas till att un-dersöka ett invandrarbarns inkludering i samhället utgående från ett socialpedagogiskt perspektiv. Som empiriskt material används dagboksanteckningar som baserar sig på möten mellan ett invandrarbarn och en mentor. Resultaten i forskningen visar att men-torskapet har många fördelar för både barn och mentor i den ömsesidiga relationen. Mentorskapet höjer bland annat barnets självkänsla och delaktighet samt sociala färdigheter, vilket i sin tur främjar inklusion för invandrarbarnet. Utgående från resultaten kan man dra den slutsatsen att Näktergalen mentorsverksamhet är en väl användbar metod för inklusion av invandrarbarn inom samhällets olika arenor. Begrepp som tas upp i studien är bemötande, mentor/mentorskap, delaktighet, social inklusion, exklusion, in-tegration och invandrare.sv
dc.description.abstractTutkimus perustuu maahanmuuttajalasten sisällyttämiseen/inkluusioon yhteisöön Näktergalen mentoritoiminnan avulla. Päättötyön tarkoituksena on tutkia mentoritoimintaa tapaustutkimuksen muodossa joka perustuu Arcada Näktergalen pilottiprojektiin. Tarkoituksena on selvittää ja saada syventävä ymmärrys mentoritoiminnasta käyttökelpoisena menetelmänä lasten inkluusiosta yhteisöön, sosiaalipedagogista näkökulmaa käyttäen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kohtaamisen, inkluusion, osallistumisen ja mentoritoiminnan eri osaalueista. Löytääksemme vastauksen tutkimuskysymyksiin käytämme apuna mainittuja teoreettisia viitekehyksiä, tapaustutkimusta, osallistuvaa ha-vainnointia sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen. Pyrimme pääasiassa löytämään vastauksen kahteen eri tutkimuskysymykseen; Miten Näktergalen mentoritoiminta toimii sisällyttävänä menetelmänä maahanmuuttajalapsille ja miten mentoreita voidaan tukea lapsen kohtaamisen ja inkluusion kannalta? Tapaustutkimus rajautuu tarkastelemaan ainoastaan yhden maahanmuuttajalapsen inkluusiota yhteisöön sekä tämän kohtaamisia mentorin kanssa. Empiirinen materiaali koostuu mentorin omista muistiin-panoista ja käsityksestä lapsen ja mentorin kohtaamistilanteista. Mentori toimii tällaisessa tutkimuksessa osallisena havainnoitsijana. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että men-toritoiminnalla on useita etuja sekä lasta, että mentoria ajatellen. Tuloksista ilmenee, että vastavuoroisen mentorisuhteen myötä lapsen itsetunto kohenee. Myös lapsen osallistu-minen sekä sosiaaliset valmiudet paranevat, joka johtaa yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja näin myös lapsen inkluusioon yhteiskunnan eri areenoihin. Tutkimustuloksista päätellen Näktergalen mentoritoiminta soveltuu erinomaisena menetelmänä maahanmuuttajalasten sisällyttämiseen yhteisöön ja uuteen kulttuuriin. Avainsanoja tutkimuksessa ovat; kohtaaminen, mentori, mentoritoiminta, osallistuminen, sosiaalinen inkluusio, exkluusio, integraatio ja maahanmuuttajafi
dc.description.abstractThis study researches in Nightingale mentoring scheme as an including method for immigrant children. The study is based on a pilot project within Arcada, University of applied sciences as an empirical case study. The purpose of the research is to investigate and get a deeper understanding in the Nightingale scheme as an including method of immigrant children from a social pedagogical perspective. The theoretical reference contains terms like interaction, inclusion, participation and mentoring. By using ob-serving participation and case study based on the pilot project and with the help of theories and earlier researches we are trying to find answers to our research questions; How does Nightingale mentoring scheme work as an including method for immigrant children and how can the mentors be supported in the interaction and inclusion of immigrant children. The study differentiates to investigate one immigrant child and the child’s inclusion to the society from a social pedagogical perspective. The empirical material contains information from the meetings between mentor and child in form of the mentor’s diary. The results in the research show that this type of mentoring has many advantages both for the child and the mentor in their mutual relation. The men-toring scheme increases the child’s selfesteem, participation and social skills, which improves the child’s inclusion in the society. The conclusion in the study, based on the results, is that Nightingale mentoring scheme is a well working method for including immigrant children in different arenas within the society. The key terms for the study are interaction, mentor, mentoring, participation, social inclusion, exclusion, integration and immigrant.en
dc.language.isoswe
dc.publisherArcada - Nylands svenska yrkeshögskola
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleNäktergalens mentorverksamhet som en metod för inklusion av invandrarbarn : En studie av ett pilotprojekt på Arcadasv
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/425
dc.subject.allarsmentorskapsv
dc.subject.allarsinklusionsv
dc.subject.allarsinvandraresv
dc.contributor.organizationArcada - Nylands svenska yrkeshögskola
dc.subject.keywordBemötande
dc.subject.keywordmentor
dc.subject.keyworddelaktighet
dc.subject.keywordsocial inklusion
dc.subject.keywordexklusion
dc.subject.keywordintegration
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineUP inom det sociala området


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot