Intranetin käyttö Pohjois-Suomen sovittelutoimistossa
Nissi, Sari (2012)
Nissi, Sari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148119
Tiivistelmä
Nissi, Sari. 2012. Intranetin käyttö Pohjois-Suomen sovittelutoimistossa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Tornio. Sivuja 46. Liitteet 1-2.
Opinnäytteen tavoitteena on tutkia miten ja missä laajuudessa Pohjois-Suomen sovittelutoimiston intranettiä on käytetty, mitä mieltä käyttäjät ovat sen käytettävyydestä ja miten sitä pitäisi mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa. Samalla selvitetään, toteutuivatko ne tavoitteet, jotka intranetille asetettiin sen suunnitteluvaiheessa.
Teoriatiedon hankinnassa käytettiin painettua kirjallisuutta, internet-aineistoa sekä tilastotietoa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin Pohjois-Suomen sovittelutoimiston intranetin käyttäjätilastoista sekä haastattelemalla intranetin käyttäjiä. Lisäksi tutkittiin myös sovittelutoimiston intranetin sisältöä.
Tutkimus osoittaa, että Pohjois-Suomen sovittelutoimiston organisaation jäsenistä 87 % oli käyttänyt intranettiä. Intranettiä käytettiin etupäässä neuvottelutilojen varaamiseen, tiedotteiden lukemiseen ja tiedon etsimiseen. Käyttäjät olivat tyytyväisiä intranetin käytettävyyteen sekä intranetin kautta tapahtuvaan viestintään ja tiedottamiseen. Keskustelufoorumin käyttö, uutisten kommentointi ja yksityisviestien lähettäminen oli kuitenkin vähäistä. Intranetistä löytyi myös joitakin teknisiä puutteita ja ongelmakohtia. Intranetin jatkokehittämistarpeina nähtiin kaiken sisäisen tiedottamisen siirtäminen intranettiin, intranetin laajentaminen sekä keskustelufoorumin käytön aktivoiminen.
Intranetille suunnitteluvaiheessa asetetut tavoitteet ovat toteutuneet osittain. Intranettiä on helppo käyttää ja se on parantanut sovittelutoimiston viestintää. Se on myös lisännyt toiminnan avoimuutta ja käyttäjien yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä helpottanut uusien henkilöiden toimintaan mukaan tulemista. Huolimatta monista eduistaan, intranet ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia organisaation jäseniä. Intranet ei ole myöskään lisännyt käyttäjien keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Intranettiä tuleekin jatkossa kehittää entistä vuorovaikutteisemmaksi koko organisaation tavoittavaksi foorumiksi.
Asiasanat: sisäinen viestintä, organisaatioviestintä, verkkoviestintä, intranet
Opinnäytteen tavoitteena on tutkia miten ja missä laajuudessa Pohjois-Suomen sovittelutoimiston intranettiä on käytetty, mitä mieltä käyttäjät ovat sen käytettävyydestä ja miten sitä pitäisi mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa. Samalla selvitetään, toteutuivatko ne tavoitteet, jotka intranetille asetettiin sen suunnitteluvaiheessa.
Teoriatiedon hankinnassa käytettiin painettua kirjallisuutta, internet-aineistoa sekä tilastotietoa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin Pohjois-Suomen sovittelutoimiston intranetin käyttäjätilastoista sekä haastattelemalla intranetin käyttäjiä. Lisäksi tutkittiin myös sovittelutoimiston intranetin sisältöä.
Tutkimus osoittaa, että Pohjois-Suomen sovittelutoimiston organisaation jäsenistä 87 % oli käyttänyt intranettiä. Intranettiä käytettiin etupäässä neuvottelutilojen varaamiseen, tiedotteiden lukemiseen ja tiedon etsimiseen. Käyttäjät olivat tyytyväisiä intranetin käytettävyyteen sekä intranetin kautta tapahtuvaan viestintään ja tiedottamiseen. Keskustelufoorumin käyttö, uutisten kommentointi ja yksityisviestien lähettäminen oli kuitenkin vähäistä. Intranetistä löytyi myös joitakin teknisiä puutteita ja ongelmakohtia. Intranetin jatkokehittämistarpeina nähtiin kaiken sisäisen tiedottamisen siirtäminen intranettiin, intranetin laajentaminen sekä keskustelufoorumin käytön aktivoiminen.
Intranetille suunnitteluvaiheessa asetetut tavoitteet ovat toteutuneet osittain. Intranettiä on helppo käyttää ja se on parantanut sovittelutoimiston viestintää. Se on myös lisännyt toiminnan avoimuutta ja käyttäjien yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä helpottanut uusien henkilöiden toimintaan mukaan tulemista. Huolimatta monista eduistaan, intranet ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia organisaation jäseniä. Intranet ei ole myöskään lisännyt käyttäjien keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Intranettiä tuleekin jatkossa kehittää entistä vuorovaikutteisemmaksi koko organisaation tavoittavaksi foorumiksi.
Asiasanat: sisäinen viestintä, organisaatioviestintä, verkkoviestintä, intranet