Hissin ajokäyrän raja-arvojen määrittäminen
Kannela, Sami (2009)
Kannela, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014748
Tiivistelmä
Inspecta Tarkastus Oy:ssä hissin ajomukavuuden arviointi on vaatinut jokaisen hissin kohdalla erikseen tarkempaa analysointia. Tässä insinöörityössä valittiin mittalaite hissin ajokäyrän mittaamiseen ja määriteltiin alustavat raja-arvot hissin ajomukavuudelle.
Työn tarkoituksena on antaa hyvä pohja tulevalle hissin ajomukavuutta eli lähinnä tärinöitä ja äänenpaineentasoa arvioivalle palvelulle. Hissitarkastajat pystyvät raja-arvojen avulla helpommin arvioimaan hissin ajomukavuutta.
Työssä käsitellään ensin hissin ajokäyrän mittaamiseen soveltuvan mittalaitteen suunnittelua. Aluksi mittalaitteen valintaa käsitellään alustavasti sen kokoamisen kannalta, sitten vertaillaan mukavuusmittareita. Pääpaino työssä on hissin ajokäyrän raja-arvojen määrittämisellä, joita käsitellään tutkimusten ja työn tekijän empiirisen tiedon pohjalta.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä alustavat hissin ajomukavuuden raja-arvot, joita voidaan jo sellaisenaan hyödyntää hissin ajomukavuutta arvioitaessa.
Työn tarkoituksena on antaa hyvä pohja tulevalle hissin ajomukavuutta eli lähinnä tärinöitä ja äänenpaineentasoa arvioivalle palvelulle. Hissitarkastajat pystyvät raja-arvojen avulla helpommin arvioimaan hissin ajomukavuutta.
Työssä käsitellään ensin hissin ajokäyrän mittaamiseen soveltuvan mittalaitteen suunnittelua. Aluksi mittalaitteen valintaa käsitellään alustavasti sen kokoamisen kannalta, sitten vertaillaan mukavuusmittareita. Pääpaino työssä on hissin ajokäyrän raja-arvojen määrittämisellä, joita käsitellään tutkimusten ja työn tekijän empiirisen tiedon pohjalta.
Työn tuloksena saatiin määriteltyä alustavat hissin ajomukavuuden raja-arvot, joita voidaan jo sellaisenaan hyödyntää hissin ajomukavuutta arvioitaessa.