Tervetuloa festareille! : Käytettävyys musiikkifestivaalien internetsivuilla
Ristolainen, Niina (2012)
Ristolainen, Niina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148190
Tiivistelmä
Tutkielmassani pyrin selvittämään, millaiset ovat käytettävyydeltään hyvät musiikkifestivaalin internetsivut ja millaista informaatiota asiakas pyrkii sivuilta etsimään. Aineistona käytin www-suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta, omaa työkokemustani sekä käytettävyystestiä, jossa käyttäjän tuli vertailla kolmen suomalaisen musiikkifestivaalin internetsivustoja. Testissä keskityin vertailemaan Ilosaarirock 2011, Flow Festival 2011 ja Qstock 2011-festivaalien internetsivujen samankaltaisia elementtejä. Näitä ovat aluekartta, esiintyjälista, artistiesittelyt ja ohjelma. Tavoitteena on parantaa oululaisen Qstock-festivaalin www-sivujen käytettävyyttä ja osoittaa muille vertailussa mukana olleille musiikkifestivaaleille käytettävyystestauksessa ilmenneet kehitysmahdollisuudet.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että musiikkifestivaalin internetsivustolla suunnittelijan tulisi keskittyä tärkeiden informaatiosisältöjen toimivuuteen, kuten ohjelmaan, artistiesittelyihin ja aluekarttaan. Nämä tulee tehdä helposti löydettäväksi ja ymmärrettäväksi. Sivuston ulkoasun merkitys väistyy teknisen toteutuksen ja hyödyllisen sisällön myötä. Vaikka teknologia kehittyy jatkuvasti, käytettävyyteen vaikuttavien ongelmien poistaminen lähtee käyttäjien reaktioista saatuun tietoon.
Käyttäjän huomio kiinnittyy sisältöön ja sitä kautta navigointiin. Aluekartta voi olla graafinen ja värikäs, mutta se pitäisi sitoa mittakaavaan ja osoittaa erilaisten symbolien merkitykset. Ohjelma pitäisi linkittää artistiesittelyihin ja esiintyjälistaukseen. Asiakkaan olisi hyvä pystyä suunnittelemaan oma aikataulunsa tapahtuma-ajalle, mikäli festivaalilla on useita ohjelmanumeroita samaan aikaan. Rakenteen tulisi tukea sivustolla liikkumista ja linkkien tulisi vastata sivun otsikoihin. Hyödyllisellä informaatiolla sekä lisäarvoa antavilla ulkoisilla linkeillä ja lisäpalveluilla saadaan asiakas käymään sivustolla useammin. Tällaisen muistijäljen jättäminen asiakkaalle antaa positiivisen mielikuvan festivaalista, mikä edesauttaa taas itse ostopäätöksen tekemistä.
Jatkossa musiikkifestivaalit voisivat kehittää interaktiivisuuden yhdistämistä internetsivuilleen. Parhaimmillaan sosiaalisen median yhdistäminen internetsivuille luo keskustelua ja saa ihmiset jakamaan audiovisuaalista sisältöä keskenään. Tämä taas tuottaa ilmaista markkinointia festivaaleille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että musiikkifestivaalin internetsivustolla suunnittelijan tulisi keskittyä tärkeiden informaatiosisältöjen toimivuuteen, kuten ohjelmaan, artistiesittelyihin ja aluekarttaan. Nämä tulee tehdä helposti löydettäväksi ja ymmärrettäväksi. Sivuston ulkoasun merkitys väistyy teknisen toteutuksen ja hyödyllisen sisällön myötä. Vaikka teknologia kehittyy jatkuvasti, käytettävyyteen vaikuttavien ongelmien poistaminen lähtee käyttäjien reaktioista saatuun tietoon.
Käyttäjän huomio kiinnittyy sisältöön ja sitä kautta navigointiin. Aluekartta voi olla graafinen ja värikäs, mutta se pitäisi sitoa mittakaavaan ja osoittaa erilaisten symbolien merkitykset. Ohjelma pitäisi linkittää artistiesittelyihin ja esiintyjälistaukseen. Asiakkaan olisi hyvä pystyä suunnittelemaan oma aikataulunsa tapahtuma-ajalle, mikäli festivaalilla on useita ohjelmanumeroita samaan aikaan. Rakenteen tulisi tukea sivustolla liikkumista ja linkkien tulisi vastata sivun otsikoihin. Hyödyllisellä informaatiolla sekä lisäarvoa antavilla ulkoisilla linkeillä ja lisäpalveluilla saadaan asiakas käymään sivustolla useammin. Tällaisen muistijäljen jättäminen asiakkaalle antaa positiivisen mielikuvan festivaalista, mikä edesauttaa taas itse ostopäätöksen tekemistä.
Jatkossa musiikkifestivaalit voisivat kehittää interaktiivisuuden yhdistämistä internetsivuilleen. Parhaimmillaan sosiaalisen median yhdistäminen internetsivuille luo keskustelua ja saa ihmiset jakamaan audiovisuaalista sisältöä keskenään. Tämä taas tuottaa ilmaista markkinointia festivaaleille.