Hyvät treenit! : näyttelijän luovuuden vapauttaminen harjoitusprosessissa
Haikonen, Aki (2012)
Haikonen, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148053
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee teatteriesityksen harjoitusprosessia näyttelijän näkökulmasta. Keskeisimpänä tarkastelun kohteena on näyttelijän luovuus ja se, kuinka luovuuden valjastaminen hyötykäyttöön harjoitusprosessissa olisi mahdollisimman tehokasta. Opinnäytetyö keskittyy harjoitusprosessiin yleisellä tasolla, eikä tutkimusta rajata mihinkään tiettyyn produktioon.
Tutkimuksen kohteena ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen koulutusohjelman sisältämien näyttelijäntyöllisten harjoitusmetodien hyötyvaikutukset esityksen harjoitusprosessin parantamiseen ja helpottamiseen. Nämä tutkimuksen kohteena olevat metodit ovat Hahmometodi, Keith Johnstonen improvisaatio sekä acting with the inner partner. Acting with the inner partner -harjoitteiden opiskelu kuului osana vaihtoopiskeluvuoteen Prahassa The Academy of Performing Arts in Prague -koulussa.
Harjoitusprosessia käsitellään subjektiivisesta näkökulmasta ja kokemuksista käsin näyttelijän roolissa. Opinnäytetyö pyrkii määrittelemään luovuuden käsitteen sekä yleisesti että esityksen harjoitusprosessin kontekstissa. Kolmen harjoitusmetodin hyödyt harjoitusprosessissa tulevat ilmi henkilökohtaisten kokemusten kautta.
Opinnäytetyö pyrkii osoittamaan harjoitusmetodien hyödyt teatteri-ilmaisun ohjaajalle näyttelijänä työskennellessään, ja myös siten, että teatteri-ilmaisun ohjaaja teatteriryhmän ja näyttelijöiden ohjaajana toimiessaan voi parantaa ryhmän näyttelijöiden luovuutta hallitsemalla nämä harjoitteet ja käyttämällä niitä näyttelijöiden kanssa toimiessaan.
Tutkimuksen kohteena ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen koulutusohjelman sisältämien näyttelijäntyöllisten harjoitusmetodien hyötyvaikutukset esityksen harjoitusprosessin parantamiseen ja helpottamiseen. Nämä tutkimuksen kohteena olevat metodit ovat Hahmometodi, Keith Johnstonen improvisaatio sekä acting with the inner partner. Acting with the inner partner -harjoitteiden opiskelu kuului osana vaihtoopiskeluvuoteen Prahassa The Academy of Performing Arts in Prague -koulussa.
Harjoitusprosessia käsitellään subjektiivisesta näkökulmasta ja kokemuksista käsin näyttelijän roolissa. Opinnäytetyö pyrkii määrittelemään luovuuden käsitteen sekä yleisesti että esityksen harjoitusprosessin kontekstissa. Kolmen harjoitusmetodin hyödyt harjoitusprosessissa tulevat ilmi henkilökohtaisten kokemusten kautta.
Opinnäytetyö pyrkii osoittamaan harjoitusmetodien hyödyt teatteri-ilmaisun ohjaajalle näyttelijänä työskennellessään, ja myös siten, että teatteri-ilmaisun ohjaaja teatteriryhmän ja näyttelijöiden ohjaajana toimiessaan voi parantaa ryhmän näyttelijöiden luovuutta hallitsemalla nämä harjoitteet ja käyttämällä niitä näyttelijöiden kanssa toimiessaan.