Ajoneuvon riggaus Mayassa
Kontio, Toni (2012)
Kontio, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158211
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy mekaanisten osien riggaukseen Mayassa. Riggaaminen on 3d-mallien valmistelemista animaatioon. Teoriavaiheessa keskitytään tutkimaan Autodesk Maya -ohjelman tarjoamiin riggausvälineisiin. Tarkoituksena ei ole käydä läpi Mayan kaikkia työkaluja, vaan keskittyä tutkimaan työkaluja joilla saa tehtyä mekaanisia esineitä, kuten ajoneuvoja. Vaikka ohjelmaksi on valittu Maya, niin osaa näistä esimerkeistä voi soveltaa myös muihin 3d-ohjelmiin, esim. Autodeskin 3ds Maxiin.
Työvaiheessa rigataan tätä työtä varten mallinnettu helikopteri. Tavoitteena oli valita malli, jossa on paljon liikkuvia osia ja jonka esimerkeistä on helppo soveltaa myös muihin kulkuneuvoihin. Lopputuotteena on valmis 3d-malli, jonka toimivuutta esitellään animaatiolla.
Työvaiheessa rigataan tätä työtä varten mallinnettu helikopteri. Tavoitteena oli valita malli, jossa on paljon liikkuvia osia ja jonka esimerkeistä on helppo soveltaa myös muihin kulkuneuvoihin. Lopputuotteena on valmis 3d-malli, jonka toimivuutta esitellään animaatiolla.