Kauneushoitolan liiketoimintasuunnitelma : Kauneushoitola Isabella
Auerkari, Arja (2012)
Auerkari, Arja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168486
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli laatia toimiva liiketoimintasuunnitelma kauneushoitolalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona keväällä valmistuvalle kosmetologiopiskelijalle. Kauneushoitola suunniteltiin perustettavaksi Varsinais-Suomeen muutaman vuoden kuluttua.
Aineistona käytettiin kirjallisuutta yrityksen perustamisesta ja liiketoimintasuunnitelman tekemisestä sekä alan sähköisiä lähteitä. Markkinointitutkimus toteutettiin Internetistä saatavien tietojen ja toimeksiantajan haastattelun perusteella. Empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajaa, jotta tulevan yrittäjän näkemykset ja toivomukset voitiin huomioida. Saatujen tietojen pohjalta luotiin liikeidea, strategia ja liiketoiminnan käytännön toimenpiteet.
Liiketoimintasuunnitelmassa esitellään muun muassa liiketoiminnan tavoitteet, keinot, tuotteet, palvelut ja kannattavuus. Liiketoimintasuunnitelmaa varten kehiteltiin sopiva liikeidea, analysoitiin toimintaympäristöä ja kilpailijoita, laadittiin markkinointisuunnitelma, rahoituslaskelmat ja riskikartoitus. Toiminta aloitetaan toiminimellä vuokratuolista, mutta oma liiketila hankitaan myöhemmin.
Tarkastelemalla Suomen talouteen ja yrittäjyyteen liittyviä tietoja selvisi, että talous taantui vuonna 2009 ja on nyt hitaassa nousussa. Ennusteiden mukaan muutaman vuoden kuluttua voisi olla suotuisa aika perustaa uusi yritys. Kauneushoitolapalveluiden kysyntä on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla ja palveluille tulee olemaan kysyntää jatkossakin – erityisesti työuraansa lopettavassa ikäryhmässä.
Toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyötä perustaessaan yritystä. Markkina-analyysi ja rahoituslaskelmat vaativat päivitystä ennen toiminnan käynnistämistä. Tulevalla yrittäjällä on hyvät mahdollisuudet onnistua liiketoiminnassaan.
Aineistona käytettiin kirjallisuutta yrityksen perustamisesta ja liiketoimintasuunnitelman tekemisestä sekä alan sähköisiä lähteitä. Markkinointitutkimus toteutettiin Internetistä saatavien tietojen ja toimeksiantajan haastattelun perusteella. Empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajaa, jotta tulevan yrittäjän näkemykset ja toivomukset voitiin huomioida. Saatujen tietojen pohjalta luotiin liikeidea, strategia ja liiketoiminnan käytännön toimenpiteet.
Liiketoimintasuunnitelmassa esitellään muun muassa liiketoiminnan tavoitteet, keinot, tuotteet, palvelut ja kannattavuus. Liiketoimintasuunnitelmaa varten kehiteltiin sopiva liikeidea, analysoitiin toimintaympäristöä ja kilpailijoita, laadittiin markkinointisuunnitelma, rahoituslaskelmat ja riskikartoitus. Toiminta aloitetaan toiminimellä vuokratuolista, mutta oma liiketila hankitaan myöhemmin.
Tarkastelemalla Suomen talouteen ja yrittäjyyteen liittyviä tietoja selvisi, että talous taantui vuonna 2009 ja on nyt hitaassa nousussa. Ennusteiden mukaan muutaman vuoden kuluttua voisi olla suotuisa aika perustaa uusi yritys. Kauneushoitolapalveluiden kysyntä on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla ja palveluille tulee olemaan kysyntää jatkossakin – erityisesti työuraansa lopettavassa ikäryhmässä.
Toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyötä perustaessaan yritystä. Markkina-analyysi ja rahoituslaskelmat vaativat päivitystä ennen toiminnan käynnistämistä. Tulevalla yrittäjällä on hyvät mahdollisuudet onnistua liiketoiminnassaan.