Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rituaali teatterissa ja retriittiesitys Luopuminen

Jutila, Minna (2009)

 
Avaa tiedosto
rituaali.pdf (220.3Kt)
Lataukset: 


Jutila, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304720
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Luopuminen -retriittiesitystä rituaalia, ritualisointia sekä rituaalin ja teatterin suhdetta käsittelevän teorian valossa. Se valottaa rituaalin ja teatterin moniselitteistä ja joskus ongelmallistakin suhdetta.

Työ pohjautuu lähdekirjallisuuden lisäksi tekijän omiin kokemuksiin ja havainnointiin esiintyjänä ja ohjaajien assistenttina retriittiesityksessä. Työssä avataan myös aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä: rituaali, ritualisointi, siirtymäriitti, liminaali ja liminoidi sekä käsitellään alan tutkijoiden ja toimijoiden ajatuksia, teorioita ja etsintöjä.

Tekijän olettamus on, että läpeensä osallistava esitys toimi nykyihmisen arkkityyppisenä vaelluksena. Se voidaan rinnastaa siirtymineen dramaturgiansa osalta antropologien Arnold van Gennep ja Victor Turner käyttämään siirtymäriitin kolmevaiheiseen teoriaan: irtautuminen, liminaalivaihe ja uudelleen liittämisen vaihe. Vaikuttavuus oli erilainen siirtymäriitin ollessa niin voimakas ettei paluuta entiseen statukseen ole.

Luopuminen oli esityksen teema ja mahdollinen intentio, joka tarjoiltiin katsoja-kokijalle eri tilanteiden, ehdotusten ja kohtaamisten mahdollisuuksina. Intention ritualistisuus vaihteli katsoja-kokijasta ja tilanteesta riippuen. Keskeisellä sijalla oli katsoja-kokija, jota ilman esitystä ei ollut olemassa. Häntä lähestyttiin kokonaisvaltaisesti myös hänen kehollisuutensa huomioiden. Tähän vaikuttivat mm. esityksen muoto: retriitti, ja ajallisesti pitkä kesto: n. 13 h. Esityksen ritualistisuus oli sen rakenteessa, katsoja-kokijan kokonaisvaltaisessa huomioimisessa sekä mahdollisesti hänen luomassaan ritualistisessa intentiossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste