Saksalaisen luontomatkailijan profiili : Suomi luontomatkailukohteena
Ahtiainen, Laura (2012)
Ahtiainen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on retkeilykeskus Tervarumpu, joka toimii Repoveden kansallis-puiston sopimusyrittäjänä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen on saksalaisen luontomatkaili-jan profiili, jotta Tervarumpu voisi parantaa kohderyhmällensä suunnattua markkinointiaan.
Työn teoreettinen osa keskittyy luontomatkailuun, kansallispuistoihin ja ostokäyttäytymiseen. Luonto-matkailun kappaleessa käytiin läpi yleisiä määritelmiä, luontomatkailun asemaa Suomessa ja kansallis-puistojen asemaa Suomessa ja Saksassa. Tutkimuksessa perehdyttiin myös aiempiin tutkimuksiin saksa-laisista luontomatkailijoista. Ostokäyttäytymistä tutkittiin demograafisesta, kulttuurillisesta, psykologi-sesta ja sosiaalisesta näkökulmasta, johon liitettiin ostoprosessi. Tutkimukseen lisättiin myös kappale sosiaalisesta mediasta, jossa syvennyttiin keskustelupalstoihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto koottiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen oli mahdollisuus vastata maaliskuussa 2012 erilaisten saksalais-ten keskustelupalstojen kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 61 ja ne analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi profiili tyypillisestä saksalaisesta luontomatkailijasta. Tutkimus osoitti saksalaisten tuntevan Suomen heikosti, yli 50 % tiesi sijaintimme tai vähän maastamme. Kuitenkin paljastui, että saksalaiset olivat kiinnostuneita Suomesta matkailumaana, 77 % haluaisi vierailla Suomen kansallispuistossa ja heistä noin 87 % viipyisi Suomessa yli viikon. Suosituimmat aktiviteetit kansallis-puistoissamme olisivat vaellus, eläinten tarkkailu, melonta ja koiravaljakkoajelu. Tyypillinen saksalainen luontomatkailija tekee 2-3 luontomatkaa vuodessa. Ulkomaanmatkoilla hän on 2 viikkoa tai enemmän. Tärkeimpänä tiedon lähteenä toimii Internet, aikakausilehdet sekä ystävät ja tuttavat.
Työn teoreettinen osa keskittyy luontomatkailuun, kansallispuistoihin ja ostokäyttäytymiseen. Luonto-matkailun kappaleessa käytiin läpi yleisiä määritelmiä, luontomatkailun asemaa Suomessa ja kansallis-puistojen asemaa Suomessa ja Saksassa. Tutkimuksessa perehdyttiin myös aiempiin tutkimuksiin saksa-laisista luontomatkailijoista. Ostokäyttäytymistä tutkittiin demograafisesta, kulttuurillisesta, psykologi-sesta ja sosiaalisesta näkökulmasta, johon liitettiin ostoprosessi. Tutkimukseen lisättiin myös kappale sosiaalisesta mediasta, jossa syvennyttiin keskustelupalstoihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto koottiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen oli mahdollisuus vastata maaliskuussa 2012 erilaisten saksalais-ten keskustelupalstojen kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 61 ja ne analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi profiili tyypillisestä saksalaisesta luontomatkailijasta. Tutkimus osoitti saksalaisten tuntevan Suomen heikosti, yli 50 % tiesi sijaintimme tai vähän maastamme. Kuitenkin paljastui, että saksalaiset olivat kiinnostuneita Suomesta matkailumaana, 77 % haluaisi vierailla Suomen kansallispuistossa ja heistä noin 87 % viipyisi Suomessa yli viikon. Suosituimmat aktiviteetit kansallis-puistoissamme olisivat vaellus, eläinten tarkkailu, melonta ja koiravaljakkoajelu. Tyypillinen saksalainen luontomatkailija tekee 2-3 luontomatkaa vuodessa. Ulkomaanmatkoilla hän on 2 viikkoa tai enemmän. Tärkeimpänä tiedon lähteenä toimii Internet, aikakausilehdet sekä ystävät ja tuttavat.