Muotitapahtuman kehittäminen. Case Vaasan Liikekeskusta ry
Harri, Teresia (2012)
Harri, Teresia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli Vaasan Liikekeskusta ry:n Vaasa Fashion Weekend-muotitapahtuman kehittämistarve. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uusia tapahtuman markkinoinnin keinoja sekä tapahtuman kehittämistapoja. Työssä tutkitaan myös osallistuneiden yritysten mielipiteitä tapahtumasta. Työn teoriaosuudessa käsitellään toimeksiantajayhdistystä, Vaasa Fashion Weekendiä, yritysmarkkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinointiviestintää sekä tapahtumamarkkinointia. Työn empiriaosuudessa käsitellään tutkimusmenetelmiä, tutkimuksen suunnittelua ja toteutusta sekä tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset. Empiria toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kysely lähetettiin sähköisesti e-lomakkeena, sama kysely toteutettiin myös haastatteluna. Kohderyhmänä oli Vaasa Fashion Weekendiin keväällä 2011 osallistuneet yritykset. Tutkimuksen mukaan Vaasa Fashion Weekendiä pidetään hyvänä tapahtumana, joka lisää yritysten asiakasmääriä ja myyntiä. Tutkimuksesta selvisi, että tapahtuman markkinointia pitäisi parantaa eri keinoin osallistuville yrityksille ja asiakkaille. Tutkimuksesta selvisi myös täysin uusia ideoita, joiden avulla tapahtumaa voisi toteuttaa.