Ulkoistetun skannauspalvelun laadun seuraaminen ja kehittäminen : Case: Yritys X Oy
Kettunen, Hanna (2012)
Lataukset:
Kettunen, Hanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on toimeksianto Yritys X Oy:ltä. Opinnäytetyöntekijä on töissä kyseisessä yrityksessä ostolaskujenkäsittelijänä ja aihe muotoutui yhdessä kohdeyrityksen ohjaajan kanssa. Työn tavoitteena oli seurata Yritys Y:lle ulkoistetun skannauspalvelun laatua ja pyrkiä kehittämään sitä. Skannauspalvelun toimittaja on vaihdettu vuoden 2011 alkupuolella. Laadun kehittämisprojektin aloittaminen oli tärkeää, koska laatu ei ollut siirtymävaiheen jälkeen huhtikuussa 2011 sovitulla tasolla. Kehittämistyön tavoitteena on tutkia, mille tasolle laatu kehittyy ja miten laatua voisi parantaa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään laatujohtamista, sähköistä ostolaskuprosessia ja eri yritysten tarjoamia skannauspalveluita. Teoriaosuuden aiheiden avulla pyritään selvittämään, miten skannauspalvelun laatutasoa voidaan nostaa. Kehitystyön toteutusosiossa esitellään toimeksiantajayritys ja käydään läpi tutkimuksen taustaa ja toteutus sekä tulokset. Lisäksi selostetaan aineiston keruu ja tutkimuksen luotettavuus. Kehitystyö toteutettiin tapaustutkimuksena, mutta myös tilastollisia tutkimusmetodeja on käytetty. Empiriaosuudessa kuvataan Yritys X Oy:ssä tapahtuva sähköinen laskunkäsittelyprosessi ja Yritys Y:llä tapahtuva skannausprosessi. Tutkimusosuudessa käydään myös läpi Yritys X Oy:ssä tehtävien laaturaporttien tulokset toukokuusta joulukuuhun. Lisäksi tarkastellaan sähköpostilla skannaukseen lähetettyjen laskujen viiveen seurannan tuloksia ja toimittajille palautettujen laskujen määrää. Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyviä kirjallisia ja elektronisia lähteitä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kehitysprojektilla saavutettiin hyviä tuloksia. Laaturaporteista käy ilmi, että Yritys Y:n ja Yritys X Oy:n toimenpiteillä vähennettiin skannausprosessissa ilmenneiden virheiden määrään. Sähköpostilla skannaukseen lähetettävien laskujen osalta kävi ilmi, että niiden skannaukseen kuluva aika on sovittua pidempi.