Kuinka jakasan ryhmäopettajana? : opettajan ja oppilaitoksen keinoja ryhmäopetuksen kuormittavuuden vähentämiseen musiikkioppilaitoksissa
Salo, Hanna-Maija (2012)
Salo, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin instrumenttiopettajien jaksamista soiton ryhmäopettajina. Työn tarkoituksena oli kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat työn kuormittavuuteen ja etsiä apukeinoja, joilla opettaja voi keventää omaa taakkaansa ryhmäopettajana. Esittelen opinnäytetyössäni myös soiton ryhmäopetuksen erilaisia muotoja ja sitä, miten opettajan työnkuva muuttuu erilaisia ryhmiä opetettaessa.
Idea tämän opinnäytetyön tekemiseen syntyi oman monimuotoisen työnkuvan ja kollegoiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Kollegoideni kanssa käytyjen keskustelujen ja oman kokemukseni perusteella soiton ryhmäopetus koetaan usein niin fyysisesti kuin psyykkisestikin kuormittavaksi. Yksilöopetukseen verrattuna soiton ryhmäopetus teettää opettajalla huomattavasti enemmän niin kutsuttua ”muuta työtä”, kuten suunnittelua, luokan järjestämistä ja organisoidumpaa tiedottamista. Muuta työtä ei useinkaan huomioida soiton ryhmäopettajien palkassa. On myös tärkeä tiedostaa se tosiasia, ettei suurimmalla osalla instrumenttiopettajia ole koulutusta ryhmäopetukseen.
Opinnäytetyötäni tehdessä olen lukenut aihetta käsittelevää kirjallisuutta, käynyt keskusteluja kollegoideni kanssa, tehnyt haastattelun seitsemälle opettajalle sekä reflektoinut omaa työtäni soiton ryhmäopettajana. Rajasin työni käsittelemään ryhmäopetusta opettajan kannalta, sillä tätä näkökulmaa ei ole vielä muissa ryhmäopetusta koskevissa opinnäytetöissä tuotu esiin.
Tämän opinnäytetyön avulla selviää, että soiton ryhmäopettaja voi vaikuttaa omaan työssäjaksamiseensa monin tavoin. Fyysistä kuormittavuutta voi keventää käyttämällä apujoukkoja, kuten vahtimestaria tai oppilaita luokan järjestämisessä. Henkistä kuormittavuutta opettaja voi taas keventää mm. hankkimalla riittävän ammattitaidon ja tekemällä kollegiaalista yhteistyötä. Soiton ryhmäopettajan työssä on myös monia sellaisia asioita, joihin tarvitaan ja toivotaan oppilaitoksen resursseja. Ryhmäopetuksen työn vaativuuden huomioiminen työnantajan puolelta edesauttaa opettajan työhyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa soiton ryhmäopettajalle keinoja, jotka auttavat opettajaa jaksamaan vaativassa työssä. Haluan tämän työn avulla tuoda myös oppilaitosten hallintojen tietoisuuteen niitä asioita, jotka soiton ryhmäopettajat kokevat kuormittaviksi ja joihin toivomme oppilaitosten lisäresursseja.
Idea tämän opinnäytetyön tekemiseen syntyi oman monimuotoisen työnkuvan ja kollegoiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Kollegoideni kanssa käytyjen keskustelujen ja oman kokemukseni perusteella soiton ryhmäopetus koetaan usein niin fyysisesti kuin psyykkisestikin kuormittavaksi. Yksilöopetukseen verrattuna soiton ryhmäopetus teettää opettajalla huomattavasti enemmän niin kutsuttua ”muuta työtä”, kuten suunnittelua, luokan järjestämistä ja organisoidumpaa tiedottamista. Muuta työtä ei useinkaan huomioida soiton ryhmäopettajien palkassa. On myös tärkeä tiedostaa se tosiasia, ettei suurimmalla osalla instrumenttiopettajia ole koulutusta ryhmäopetukseen.
Opinnäytetyötäni tehdessä olen lukenut aihetta käsittelevää kirjallisuutta, käynyt keskusteluja kollegoideni kanssa, tehnyt haastattelun seitsemälle opettajalle sekä reflektoinut omaa työtäni soiton ryhmäopettajana. Rajasin työni käsittelemään ryhmäopetusta opettajan kannalta, sillä tätä näkökulmaa ei ole vielä muissa ryhmäopetusta koskevissa opinnäytetöissä tuotu esiin.
Tämän opinnäytetyön avulla selviää, että soiton ryhmäopettaja voi vaikuttaa omaan työssäjaksamiseensa monin tavoin. Fyysistä kuormittavuutta voi keventää käyttämällä apujoukkoja, kuten vahtimestaria tai oppilaita luokan järjestämisessä. Henkistä kuormittavuutta opettaja voi taas keventää mm. hankkimalla riittävän ammattitaidon ja tekemällä kollegiaalista yhteistyötä. Soiton ryhmäopettajan työssä on myös monia sellaisia asioita, joihin tarvitaan ja toivotaan oppilaitoksen resursseja. Ryhmäopetuksen työn vaativuuden huomioiminen työnantajan puolelta edesauttaa opettajan työhyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa soiton ryhmäopettajalle keinoja, jotka auttavat opettajaa jaksamaan vaativassa työssä. Haluan tämän työn avulla tuoda myös oppilaitosten hallintojen tietoisuuteen niitä asioita, jotka soiton ryhmäopettajat kokevat kuormittaviksi ja joihin toivomme oppilaitosten lisäresursseja.