Työasemahallinnon asiakaslähtöinen toimintamalli : CASE: Lapin korkeakoulukonsernin ja koulutuksen järjestäjien tietotekniikkapalvelujen kehittäminen
Lindholm, Tuomo (2012)
Lindholm, Tuomo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188784
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selitetään kuinka asiakkaan tarpeiden huomioiminen työ-asemapalvelun tuottamisessa tukee Lapin korkeakoulukonsernin ja koulutuksen jär-jestäjien tietotekniikkapalvelujen kehittämistä. Opinnäytetyön tilaajana on Lapin korkeakoulukonsernin yhtenäisten IT-palvelujen kehittämishanke. Tutkimuksessa käytettiin palvelutuottajan ja opetuksen näkökulmia ja sen painopisteenä oli palvelu-tuotanto.
Toteutin tutkimukseni perehtymällä palveluhallintaa ja -tuotantoa käsittelevään läh-dekirjallisuuteen ja soveltamalla näin hankkimaani teoreettista tietoa työasemapalve-lun tuotantomenetelmiin. Käytin selittävän tapaustutkimuksen menetelmiä tutkimuk-seni tekemiseen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeiden korostaminen mahdollistaa kustannustehokkaan, tarkoituksenmukaisen ja tasalaatuisen palvelutuotannon tutkimukseni kohdealueella. Tämän lisäksi tutkimuksen aikana kävi ilmi keinoja, joiden avulla nykyisten toimintojen muuttaminen ja kehittäminen onnistuu ilman merkittäviä henkilöstöresursointitarpeita.
Tutkimukseni tulosten perusteella suosittelen asiakaslähtöisyyttä korostavien toimin-tamallien käyttöönottoa palveluntuotannon menetelmiksi.
Toteutin tutkimukseni perehtymällä palveluhallintaa ja -tuotantoa käsittelevään läh-dekirjallisuuteen ja soveltamalla näin hankkimaani teoreettista tietoa työasemapalve-lun tuotantomenetelmiin. Käytin selittävän tapaustutkimuksen menetelmiä tutkimuk-seni tekemiseen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeiden korostaminen mahdollistaa kustannustehokkaan, tarkoituksenmukaisen ja tasalaatuisen palvelutuotannon tutkimukseni kohdealueella. Tämän lisäksi tutkimuksen aikana kävi ilmi keinoja, joiden avulla nykyisten toimintojen muuttaminen ja kehittäminen onnistuu ilman merkittäviä henkilöstöresursointitarpeita.
Tutkimukseni tulosten perusteella suosittelen asiakaslähtöisyyttä korostavien toimin-tamallien käyttöönottoa palveluntuotannon menetelmiksi.