KNX-oppimisympäristön suunnittelu
Manninen, Kai (2012)
Manninen, Kai
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella KNX-taloautomaation oppimisympäristö Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön uuteen laboratoriotilaan. Oppimisympäristössä on tarkoitus opettaa KNX-taloautomaatiojärjestelmän käyttöönottoa ETS4-ohjelmaa käyttäen.
Kiinteistöautomaatiojärjestelmien yleistyessä niiden toiminnan tuntemus on tärkeää. Väylätekniikka on lisääntynyt sen monipuolisuuden ja helpon muokattavuutensa ansiosta ja siitä on tullut tärkeä osa kiinteistöjen sähköjärjestelmiä. Työssä tutkittiin kahta eri hajautettua järjestelmää, jotka käyttävät tiedonsiirtoon väylätekniikkaa. Näistä kahdesta valittiin oppimisympäristöön toiminnoiltaan monipuolisempi ja valmistajista riippumaton KNX-järjestelmä.
Oppimisympäristöksi haluttiin suunnitella laitteisto, joka olisi käytännöllinen ja osaksi siirrettävissä. Laitteistolla ohjataan valaistusta, lämmitystä, verhomoottoreita ja pistorasioita. Kiinteät asennukset integroidaan laboratoriotilaan ja lisäksi asennetaan uusi KNX-sähkökeskus. Oppimisympäristö käyttää tiedonsiirtoon EIB-väylätekniikkaa.
Lopputuloksena saatiin tavoitteen mukaisesti suunnitelma KNX-oppimisympäristöstä sähkö-ja layout-piirustuksineen. Lisäksi laadittiin laitteiston hankemäärittelyt ja oppimistehtäväluettelo laboratoriotunneille.
Kiinteistöautomaatiojärjestelmien yleistyessä niiden toiminnan tuntemus on tärkeää. Väylätekniikka on lisääntynyt sen monipuolisuuden ja helpon muokattavuutensa ansiosta ja siitä on tullut tärkeä osa kiinteistöjen sähköjärjestelmiä. Työssä tutkittiin kahta eri hajautettua järjestelmää, jotka käyttävät tiedonsiirtoon väylätekniikkaa. Näistä kahdesta valittiin oppimisympäristöön toiminnoiltaan monipuolisempi ja valmistajista riippumaton KNX-järjestelmä.
Oppimisympäristöksi haluttiin suunnitella laitteisto, joka olisi käytännöllinen ja osaksi siirrettävissä. Laitteistolla ohjataan valaistusta, lämmitystä, verhomoottoreita ja pistorasioita. Kiinteät asennukset integroidaan laboratoriotilaan ja lisäksi asennetaan uusi KNX-sähkökeskus. Oppimisympäristö käyttää tiedonsiirtoon EIB-väylätekniikkaa.
Lopputuloksena saatiin tavoitteen mukaisesti suunnitelma KNX-oppimisympäristöstä sähkö-ja layout-piirustuksineen. Lisäksi laadittiin laitteiston hankemäärittelyt ja oppimistehtäväluettelo laboratoriotunneille.