Palaute osana soitonopetusta : Miten opettaja vaikuttaa palautteellaan?
Laitala, Elisa; Siivikko, Saila (2012)
Laitala, Elisa
Siivikko, Saila
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229232
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkastelee palautetta soitonopettajan näkökulmasta. Käsittelemme lyhyesti myös arviointia, sillä se kuuluu olennaisesti myös palautteeseen. Työn tarkoituksena on selvittää, millainen palaute on oppilaan kannalta tehokkainta, sekä millaisia vaikutuksia palaute voi oppilaassa saada aikaan. Tutkimme myös, miten opettaja voi vaikuttaa palautetaitoihinsa ja miten hän voi kehittyä palautteen antajana. Työn tarkoituksena on myös kehittää omia palautetaitojamme sekä antaa neuvoja opettajiksi opiskeleville ja jo työelämässä oleville opettajille.
Tutkimus on tehty kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta. Tutustuimme monipuolisesti opettajuutta, arviointia ja palautetta käsitteleviin teoksiin. Lisäksi teimme musiikinopiskelijoille palautekyselyn, jonka tarkoituksena oli koota eri-laisia kokemuksia ja näkemyksiä palautteesta ja palautetilanteista. Kirjallisuu-den pohjalta olemme koonneet palautteesta ja arvioinnista teoriatietoa, jonka rinnalla käytämme keräämiämme kokemuksia esimerkkeinä käytännön tilanteista.
Tutkimustuloksena selvisi, että opettajalla on suuri vastuu palautteen antajana, sillä palautteen ja arvioinnin tärkein tehtävä on tukea ja edistää oppimista. Opettajan tulee tiedostaa omat palautetaitonsa ja -menetelmänsä, jotta palaute palvelisi oppilasta ja oppimista kaikkein parhaiten. Kannustavalla ja rakentavalla tavalla annettu palaute vahvistaa oppilaan motivaatiota ja itsetuntoa. Kehittyäkseen palautteen antajana opettajan tulee tarkkailla omaa toimintaansa ja sitä ohjaavaa arvomaailmaansa, jotta saisi selville, mitkä asiat kaipaavat kehitystä. Palautetaidoissa voi kehittyä koko ajan, yksi osa-alue kerrallaan.
Tutkimus on tehty kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta. Tutustuimme monipuolisesti opettajuutta, arviointia ja palautetta käsitteleviin teoksiin. Lisäksi teimme musiikinopiskelijoille palautekyselyn, jonka tarkoituksena oli koota eri-laisia kokemuksia ja näkemyksiä palautteesta ja palautetilanteista. Kirjallisuu-den pohjalta olemme koonneet palautteesta ja arvioinnista teoriatietoa, jonka rinnalla käytämme keräämiämme kokemuksia esimerkkeinä käytännön tilanteista.
Tutkimustuloksena selvisi, että opettajalla on suuri vastuu palautteen antajana, sillä palautteen ja arvioinnin tärkein tehtävä on tukea ja edistää oppimista. Opettajan tulee tiedostaa omat palautetaitonsa ja -menetelmänsä, jotta palaute palvelisi oppilasta ja oppimista kaikkein parhaiten. Kannustavalla ja rakentavalla tavalla annettu palaute vahvistaa oppilaan motivaatiota ja itsetuntoa. Kehittyäkseen palautteen antajana opettajan tulee tarkkailla omaa toimintaansa ja sitä ohjaavaa arvomaailmaansa, jotta saisi selville, mitkä asiat kaipaavat kehitystä. Palautetaidoissa voi kehittyä koko ajan, yksi osa-alue kerrallaan.