Yrityksen sisäinen markkinointi
Sirviö, Jelena (2012)
Sirviö, Jelena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229366
Tiivistelmä
Nykyään organisaatiot toimivat dynaamisessa, moniselitteisessä ja haasteellisessa ympäristössä. Ympäristön dynamiikka ja kilpailun lisääntyminen tarkoittavat sitä, että organisaatioiden on kyettävä luomaan yhä enemmän kilpailuetua ja oltava yhä asiakaslähtöisempiä. Tärkeä elementti on palvelun laatu. Sisäinen markkinointi on tekijä, joka edistää palvelun laatua ja kehittää asiakaslähtöisyyttä organisaatiossa. Se toteuttaa yrityksen liikeideaa ja toimintasuunnitelmia henkilöstön kautta. Voidaan sanoa, että henkilöstö on tärkein osa yrityksen koko markkinointia, sillä sisäisen markkinoinnin onnistuminen heijastuu suoraan ulkoiseen markkinointiin ja vaikuttaa yrityksen tehokkuuteen, kannattavuuteen ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä aihetta perusteellisesti ja monipuolisesti ja luoda kattava tietopaketti yrityksen sisäisestä markkinoinnista. Tavoitteena on myös esimerkkien avulla näyttää, miten yrityksen sisäistä markkinointia tai jotakin sen osa-alueista voi tutkia empiirisesti. Aihetta on käsitelty runsaasti kirjallisuudessa, jota Internetin ja artikkeleiden lisäksi hyödynsin opinnäytetyön teossa.
Opinnäytetyö on suunniteltu käsikirjaksi organisaation käyttöön ja se voi olla apuna esimerkiksi yrityksen sisäisen markkinoinnin kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä aihetta perusteellisesti ja monipuolisesti ja luoda kattava tietopaketti yrityksen sisäisestä markkinoinnista. Tavoitteena on myös esimerkkien avulla näyttää, miten yrityksen sisäistä markkinointia tai jotakin sen osa-alueista voi tutkia empiirisesti. Aihetta on käsitelty runsaasti kirjallisuudessa, jota Internetin ja artikkeleiden lisäksi hyödynsin opinnäytetyön teossa.
Opinnäytetyö on suunniteltu käsikirjaksi organisaation käyttöön ja se voi olla apuna esimerkiksi yrityksen sisäisen markkinoinnin kehittämisessä.