Motoristimatkailijan profiili
Thil, Tuija (2012)
Thil, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda motoristimatkailijan profiili eli tuoda esille millaisia matkailijoita moottoripyörillä lyhyitä tai pidempiä matkoja tekevät ihmiset keskimäärin ovat. Työllä ei ole tilaajaa, vaan idea siihen syntyi työharjoittelun aikana moottoripyörällä matkustavia asiakkaita kohdatessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Internetissä kesällä 2010. Kyselyn vastaajina olivat suomalaiset motoristit ympäri Suomen. Kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS- ohjelmalla ja lisäksi motoristin kuvaa täydennettiin aineiston kvalitatiivisen osuuden pohjalta. Teoriaosuus voidaan jakaa kahteen osaan: Ensimmäisessä osassa kuvataan palvelun tarjoajan näkökulmasta toimivan matkailutuotteen rakentaminen, toisessa osassa taas tutustutaan asiakkaan osuuteen, eli esitellään ostopäätösprosesseihin vaikuttavia tekijöitä sekä käsitellään lyhyesti markkinointitutkimuksen teoriaa.
Yritykset voivat hyödyntää tuloksia suunnitellessaan palveluita motoristeille, koska tutkimus toimii asiakastutkimuksena ja antaa arvokasta tietoa motoristien demografisista tekijöistä, matkustustottumuksista sekä heidän palvelutarpeistaan matkoilla. Motoristit ovat ryhmä, jolle ei tunnu olevan vielä räätälöityjä palveluja, mutta tutkimuksesta käy selvästi ilmi, että motoristit kaipaisivat niitä. Motoristit ovat keskimääräisesti hyvätuloisia vakituisissa työsuhteissa olevia keski-ikäisiä miehiä, jotka ovat matkoillaan valmiita käyttämään rahaa palveihin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Internetissä kesällä 2010. Kyselyn vastaajina olivat suomalaiset motoristit ympäri Suomen. Kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS- ohjelmalla ja lisäksi motoristin kuvaa täydennettiin aineiston kvalitatiivisen osuuden pohjalta. Teoriaosuus voidaan jakaa kahteen osaan: Ensimmäisessä osassa kuvataan palvelun tarjoajan näkökulmasta toimivan matkailutuotteen rakentaminen, toisessa osassa taas tutustutaan asiakkaan osuuteen, eli esitellään ostopäätösprosesseihin vaikuttavia tekijöitä sekä käsitellään lyhyesti markkinointitutkimuksen teoriaa.
Yritykset voivat hyödyntää tuloksia suunnitellessaan palveluita motoristeille, koska tutkimus toimii asiakastutkimuksena ja antaa arvokasta tietoa motoristien demografisista tekijöistä, matkustustottumuksista sekä heidän palvelutarpeistaan matkoilla. Motoristit ovat ryhmä, jolle ei tunnu olevan vielä räätälöityjä palveluja, mutta tutkimuksesta käy selvästi ilmi, että motoristit kaipaisivat niitä. Motoristit ovat keskimääräisesti hyvätuloisia vakituisissa työsuhteissa olevia keski-ikäisiä miehiä, jotka ovat matkoillaan valmiita käyttämään rahaa palveihin.