Osaamiskartta johtajan osaamisen arviointiin ja kehittämiseen
Pulkkinen, Mari (2012)
Pulkkinen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239566
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Vaalijalan kuntoutuskeskuksessa vuosina 2010 – 2012 toteutettua
kehittämishanketta, jossa laadittiin yhteistyössä henkilöstön kanssa johtajan osaamiskartta kehitysvammahuollossa toimivalle johtajalle.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävänä oli laatia johtajan osaamiskartta käyttäen apuna kehittävän työntutkimuksen mallia ja ekspansiivista oppimisprosessia laajentaen osallistujien ymmärrystä osaamisen johtamisesta sekä johtajan osaamisvaatimuksista.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kehittämistyö toteutui ja mitkä asiat tukivat johtajan osaamiskartan laatimista ekspansiivisessa oppimisprosessissa.
Johtajan osaamiskarttaprosessi toteutettiin ryhmätapaamisten avulla, jossa tutkija toimi ryhmän vetäjänä. Ryhmä kokoontui yhdeksän kertaa vuosien 2011 ja 2012 aikana, jonka lisäksi vetäjä ohjasi prosessin kulkua ryhmälle osoitettuina sähköposteina (9kpl).
Tutkimusaineisto muodostui kehittämisprosessin aikana tallennetuista vetäjän muistiinpanoista ryhmätapaamisissa, kehittämishankkeen vetäjän ryhmäsähköpostiviesteistä sekä loppuarvioinnista.
Tutkimuksen tulosten mukaan ekspansiivista oppimista osaamiskartan kehittämisprosessissa tukivat tiedon jakaminen, tavoitteellisuus, osallisuus sekä hyöty. Vaikka osaamiskartta koettiin tarpeelliseksi ja työssä hyödylliseksi, sen käyttöönottoon ja käyttämiseen liittyi tiedon puutetta ja epävarmuustekijöitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että johtajan osaamiskartta voidaan laatia kehittävä työn tutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisprosessin avulla, kun pyritään kehittämään ennestään tuttua ympäristöä ja luomaan parempia toimintakäytäntöjä.
kehittämishanketta, jossa laadittiin yhteistyössä henkilöstön kanssa johtajan osaamiskartta kehitysvammahuollossa toimivalle johtajalle.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistehtävänä oli laatia johtajan osaamiskartta käyttäen apuna kehittävän työntutkimuksen mallia ja ekspansiivista oppimisprosessia laajentaen osallistujien ymmärrystä osaamisen johtamisesta sekä johtajan osaamisvaatimuksista.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten kehittämistyö toteutui ja mitkä asiat tukivat johtajan osaamiskartan laatimista ekspansiivisessa oppimisprosessissa.
Johtajan osaamiskarttaprosessi toteutettiin ryhmätapaamisten avulla, jossa tutkija toimi ryhmän vetäjänä. Ryhmä kokoontui yhdeksän kertaa vuosien 2011 ja 2012 aikana, jonka lisäksi vetäjä ohjasi prosessin kulkua ryhmälle osoitettuina sähköposteina (9kpl).
Tutkimusaineisto muodostui kehittämisprosessin aikana tallennetuista vetäjän muistiinpanoista ryhmätapaamisissa, kehittämishankkeen vetäjän ryhmäsähköpostiviesteistä sekä loppuarvioinnista.
Tutkimuksen tulosten mukaan ekspansiivista oppimista osaamiskartan kehittämisprosessissa tukivat tiedon jakaminen, tavoitteellisuus, osallisuus sekä hyöty. Vaikka osaamiskartta koettiin tarpeelliseksi ja työssä hyödylliseksi, sen käyttöönottoon ja käyttämiseen liittyi tiedon puutetta ja epävarmuustekijöitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että johtajan osaamiskartta voidaan laatia kehittävä työn tutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisprosessin avulla, kun pyritään kehittämään ennestään tuttua ympäristöä ja luomaan parempia toimintakäytäntöjä.