Äänen laadulliset erot : Digitaalisen äänen erot tilassa ja teoriassa
Tolla, Tomi (2012)
Tolla, Tomi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229377
Tiivistelmä
Työssäni tutkin äänen laadullisia eroja. Käyn läpi peruskäsitteet kuulemisesta ja äänestä, jonka jälkeen syvennyn työssäni nykypäivän äänitekniikoihin. Työhön sisältyy myös kuuntelutesti, jossa tutkin kuluttajan näkökulmasta eri julkaisuformaattien äänen laadullisia eroja. Kuuntelutestin tarkoituksena on selvittää, mikä on nykypäivän julkaisuformaateista normaalille kuluttajalle mieleisin ja järkevin vaihtoehto.
Nykypäivään mennessä on äänelle ollut monia eri julkaisuformaatteja, mutta nykyisellään voitolle ovat päässeet erilaiset digitaaliset pakkausformaatit. Näitä formaatteja on erilaisilla toistoformaateilla CD -levyistä digitaalisiin televisiolähetyksiin. Näitä julkaisuformaatteja varten on jokaisella oma pakkausformaatti, joka palvelee kyseistä mediaa parhaiten. Laadun ja median kapasiteetin kanssa täytyy tehdä kompromisseja ja näin ollen ne eroavat laatunsa puolesta paperilla hyvinkin paljon. Nykypäiväiset pakkausalgoritmit kuitenkin esimerkiksi hyödyntävät ihmisen kuuloaistin ominaisuuksia, näiden algoritmien avulla äänestä voidaan poistaa paljonkin turhaa dataa ja näin ollen säästää tilaa. Tällaisen häviöllisen pakkaustavan toinen vastakohta on nykyisten tallennuskapasiteetiltaan suurempien levyjen häviötön pakkausmuoto, joka äänenlaadullisesti vastaa täysin alkuperäistä ääniraitaa juuri sen kuuloisena, kuin se on tarkoitettu, ilman että ääniraidasta pitäisi poistaa mitään yksityiskohtia.
Aineistona käytän Jukka Laaksosen kirjaa Äänityön kivijalka(2006), Tomlinson Holmanin kirjaa Surround Sound: Up And Running(2008) sekä Eero Aron kirjaa Tilaääni(2006). Muita lähteitä ovat eri yritysten kotisivut, Wikipedian ääniartikkelit, äänipää sekä kuuntelutestin tuloksena syntyneet muistiinpanot. Toteutin kuuntelutestin kotonani, omalla äänentoistolaitteistollani. Testihenkilöt kirjoittivat omin sanoin vastaukset, ja tarkensin niitä haastattelemalla ja kirjaamalla haastattelun.
Mitattavien arvojen lisäksi on myös hankalammin lähestyttäviä äänen laadullisia tekijöitä. Tällaisia ovat esimerkiksi käyttötarkoitus sekä tottumukset. Laadukas ääni, on ääntä, joka palvelee sen hetkistä tilannetta ja käyttötarkoitusta parhaiten. Jos äänenlaadussa ei huomaa eroa enää tietyn pisteen jälkeen, ei sillä hetkellä laadukkaampaa myöskään tarvitse. Tieto äänen laatuisuudesta vaikuttaa kuitenkin arviointikykyyn ja näin ollen onkin hyvin hankala sanoa, kuuleeko henkilö oikeasti äänen paremman laadun, vai luuleeko hän kuulevansa.
Nykypäivään mennessä on äänelle ollut monia eri julkaisuformaatteja, mutta nykyisellään voitolle ovat päässeet erilaiset digitaaliset pakkausformaatit. Näitä formaatteja on erilaisilla toistoformaateilla CD -levyistä digitaalisiin televisiolähetyksiin. Näitä julkaisuformaatteja varten on jokaisella oma pakkausformaatti, joka palvelee kyseistä mediaa parhaiten. Laadun ja median kapasiteetin kanssa täytyy tehdä kompromisseja ja näin ollen ne eroavat laatunsa puolesta paperilla hyvinkin paljon. Nykypäiväiset pakkausalgoritmit kuitenkin esimerkiksi hyödyntävät ihmisen kuuloaistin ominaisuuksia, näiden algoritmien avulla äänestä voidaan poistaa paljonkin turhaa dataa ja näin ollen säästää tilaa. Tällaisen häviöllisen pakkaustavan toinen vastakohta on nykyisten tallennuskapasiteetiltaan suurempien levyjen häviötön pakkausmuoto, joka äänenlaadullisesti vastaa täysin alkuperäistä ääniraitaa juuri sen kuuloisena, kuin se on tarkoitettu, ilman että ääniraidasta pitäisi poistaa mitään yksityiskohtia.
Aineistona käytän Jukka Laaksosen kirjaa Äänityön kivijalka(2006), Tomlinson Holmanin kirjaa Surround Sound: Up And Running(2008) sekä Eero Aron kirjaa Tilaääni(2006). Muita lähteitä ovat eri yritysten kotisivut, Wikipedian ääniartikkelit, äänipää sekä kuuntelutestin tuloksena syntyneet muistiinpanot. Toteutin kuuntelutestin kotonani, omalla äänentoistolaitteistollani. Testihenkilöt kirjoittivat omin sanoin vastaukset, ja tarkensin niitä haastattelemalla ja kirjaamalla haastattelun.
Mitattavien arvojen lisäksi on myös hankalammin lähestyttäviä äänen laadullisia tekijöitä. Tällaisia ovat esimerkiksi käyttötarkoitus sekä tottumukset. Laadukas ääni, on ääntä, joka palvelee sen hetkistä tilannetta ja käyttötarkoitusta parhaiten. Jos äänenlaadussa ei huomaa eroa enää tietyn pisteen jälkeen, ei sillä hetkellä laadukkaampaa myöskään tarvitse. Tieto äänen laatuisuudesta vaikuttaa kuitenkin arviointikykyyn ja näin ollen onkin hyvin hankala sanoa, kuuleeko henkilö oikeasti äänen paremman laadun, vai luuleeko hän kuulevansa.