Hoitajan osaaminen päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessissa
Säily, Petra (2012)
Säily, Petra
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249657
Tiivistelmä
Hoitotyöntekijöiden osaamisen tarkastelu ja ammattitaidon kehittäminen on tämänhetkisen hoito-työn haasteena koulutuksessa ja työelämässä. Tämän kehittämistyön tarkoituksena on kuvata päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessin erivaiheissa tarvittava osaaminen hoitajien näkökulmasta Oulaskankaan sairaalan päiväkirurgisella osastolla. Tavoitteena on kehittää päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa tarvittavaa hoitajien osaamista kehittämistyössä tuotetun tiedon avulla. Kehittämistyö on tehty Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Oulaskankaan sairaalan päiväkirurgian osastolla. Tämä kehittämistyö tukee leiko- toiminnan lisäämiseksi sairaalassa tehtävää päiväkirurgian ja sen hoitoprosessin tarkastelutyötä.
Kehittämistehtävä on laadullinen, osallistava toimintatutkimus. Aineiston tuotti Learning café- menetelmällä Oulaskankaan sairaalan päiväkirurgian ja leikkaus- ja anestesiaosaston henkilökunta marras- joulukuussa 2011. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin Manner-Raappanan (2011) kehittämän sairaanhoitajan osaamisen itsearviointimittarin perioperatiivisen kliinisen osaamisen aihealueita. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Hoitajien kuvaamat osaamisluokat ovat päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessissa: arviointiosaaminen, informaatio ja vuorovaikutus osaaminen, tiedollinen osaaminen, kokemusosaaminen, periaate- ja arvo-osaaminen ja taito-osaaminen. Hoitaja tarvitsee osaamista kaikissa perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheessa painottuen pre- ja postoperatiiviseen prosessin vaiheisiin. Hoitajien osaamisessa erityisesti korostuvat tiedollinen osaaminen, taito-osaaminen ja kokemusosaaminen. Hoitajat kuvaavat tiedolliseen osaamisluokkaan kuuluvan ohjausosaamisen kehittämisen haasteeksi päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessissa.
Kehittämistyön tuottaman tiedon avulla voidaan kehittää työyksikössä hoitajien koulutuksen painopistealueita. Työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja opiskelijoiden ohjauksessa. Kehittämistyön avulla tuotettua tietoa voidaan käyttää apuna päiväkirurgisen hoitajan osaamisvaatimusten määrittelyssä.
Kehittämistehtävä on laadullinen, osallistava toimintatutkimus. Aineiston tuotti Learning café- menetelmällä Oulaskankaan sairaalan päiväkirurgian ja leikkaus- ja anestesiaosaston henkilökunta marras- joulukuussa 2011. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin Manner-Raappanan (2011) kehittämän sairaanhoitajan osaamisen itsearviointimittarin perioperatiivisen kliinisen osaamisen aihealueita. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Hoitajien kuvaamat osaamisluokat ovat päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessissa: arviointiosaaminen, informaatio ja vuorovaikutus osaaminen, tiedollinen osaaminen, kokemusosaaminen, periaate- ja arvo-osaaminen ja taito-osaaminen. Hoitaja tarvitsee osaamista kaikissa perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheessa painottuen pre- ja postoperatiiviseen prosessin vaiheisiin. Hoitajien osaamisessa erityisesti korostuvat tiedollinen osaaminen, taito-osaaminen ja kokemusosaaminen. Hoitajat kuvaavat tiedolliseen osaamisluokkaan kuuluvan ohjausosaamisen kehittämisen haasteeksi päiväkirurgisen potilaan hoitoprosessissa.
Kehittämistyön tuottaman tiedon avulla voidaan kehittää työyksikössä hoitajien koulutuksen painopistealueita. Työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja opiskelijoiden ohjauksessa. Kehittämistyön avulla tuotettua tietoa voidaan käyttää apuna päiväkirurgisen hoitajan osaamisvaatimusten määrittelyssä.