Musiikkipainotteinen taideprojekti senioreiden palvelutalossa sosiokulttuurisen innostamisen muotona
Sinbel, Marja-Anneli (2012)
Sinbel, Marja-Anneli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249684
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin pitkäkestoisen musiikkipainotteisen projektin merkitystä senioreiden henkisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn näkökulmasta. Pohdin mahdollisuuksia toimia orkesteri- ja musiikkioppilaitosten ulkopuolella ja kehittää uudenlaisia senioreiden luovuutta korostavia toimintatapoja. Toimintamallini on suunnattu senioreille, jotka omaavat hyvät kognitiiviset kyvyt.
Tutkimukseni tavoitteena on osoittaa, että pitkäkestoiset senioreiden omaa luovuutta korostavat taideprojektit voivat ylläpitää ja lisätä senioreiden aktiivisuutta sekä stimuloida heidän kognitiivisia kykyjään ollen näin mahdollisesti avainasemassa yhteiskunnassamme voimakkaasti lisääntyvän dementian ja erilaisten muistisairauksien ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyö nojaa voimakkaasti sosiokulttuuriseen innostamisen viitekehykseen ja kvalitatiivisen toimintatutkimuksen metodologiaan. Tärkeinä käsitteinä tuon esiin dialogian, luovuuden ja reflektion, jotka kuuluvat sosiokulttuurisen innostamiseen liitetyn kasvatustieteilijä Paulo Freiren kasvatusfilosofiaan. Opinnäytetyössäni minua inspiroi myös toinen brasialainen, kirjailija Paulo Coelho.
Tutkimusaineistoni koostuu pitämieni tuntien havainnoinnista, päiväkirjamerkinnöistä, tuntien jälkeisistä keskusteluista, konsertin videoinnista sekä puolistrukturoiduista kyselylomakkeista ennen ja jälkeen konsertin. Toteutin projektin palvelutalo Hanna-kodissa Helsingissä. Projektin lopussa olleeseen konserttiin suunnittelimme ohjelman sisällön senioreiden kanssa, konsertissa yhdessä myös esiintyen.
Tulososiossa tarkastelen tärkeimpiä analyysin jälkeen esiin nousseita teemoja sekä senioreiden että pedagogin näkökulmasta. Tuloksissa oleellisinta oli luovien toimintamallien vaikeus käytännössä: uudet toimintamallit vaativat senioreilta totuttelemista ja aikaa. Tutkimuksen perusteella totean, että päättäjien olisi suunnattava resursseja pitkäkestoisiin taideprojekteihin, jolloin yhteiskunnassamme vallitsevia asenteita seniori-ikäisiä kohtaan voitaisiin avartaa.
Tutkimukseni tavoitteena on osoittaa, että pitkäkestoiset senioreiden omaa luovuutta korostavat taideprojektit voivat ylläpitää ja lisätä senioreiden aktiivisuutta sekä stimuloida heidän kognitiivisia kykyjään ollen näin mahdollisesti avainasemassa yhteiskunnassamme voimakkaasti lisääntyvän dementian ja erilaisten muistisairauksien ennaltaehkäisyssä.
Opinnäytetyö nojaa voimakkaasti sosiokulttuuriseen innostamisen viitekehykseen ja kvalitatiivisen toimintatutkimuksen metodologiaan. Tärkeinä käsitteinä tuon esiin dialogian, luovuuden ja reflektion, jotka kuuluvat sosiokulttuurisen innostamiseen liitetyn kasvatustieteilijä Paulo Freiren kasvatusfilosofiaan. Opinnäytetyössäni minua inspiroi myös toinen brasialainen, kirjailija Paulo Coelho.
Tutkimusaineistoni koostuu pitämieni tuntien havainnoinnista, päiväkirjamerkinnöistä, tuntien jälkeisistä keskusteluista, konsertin videoinnista sekä puolistrukturoiduista kyselylomakkeista ennen ja jälkeen konsertin. Toteutin projektin palvelutalo Hanna-kodissa Helsingissä. Projektin lopussa olleeseen konserttiin suunnittelimme ohjelman sisällön senioreiden kanssa, konsertissa yhdessä myös esiintyen.
Tulososiossa tarkastelen tärkeimpiä analyysin jälkeen esiin nousseita teemoja sekä senioreiden että pedagogin näkökulmasta. Tuloksissa oleellisinta oli luovien toimintamallien vaikeus käytännössä: uudet toimintamallit vaativat senioreilta totuttelemista ja aikaa. Tutkimuksen perusteella totean, että päättäjien olisi suunnattava resursseja pitkäkestoisiin taideprojekteihin, jolloin yhteiskunnassamme vallitsevia asenteita seniori-ikäisiä kohtaan voitaisiin avartaa.