Asiakaspalvelukäsikirja SITA Finland Oy:lle
Kangasniemi, Nina (2011)
Kangasniemi, Nina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249698
Tiivistelmä
SITA Finland Oy perusti vuonna 2010 keskitetyn asiakaspalvelujärjestelmän aikaisemman alueellisen asiakaspalvelujärjestelmän sijaan. Uudessa organisaatiossa asiakaspalvelijat palvelevat valtakunnallisessa asiakaspalvelunumerossa kaikkialta SITA Finland Oy:n toimialueelta soittavia asiakkaita. Aikaisemmin kullakin toi-mipisteellä oli oma asiakaspalvelija, joka palveli asiakkaita paikallisessa asiakaspalvelunumerossa. Tarvittiin ohjekirja, josta löytyy helposti tiivistettynä kunkin toimialueen palvelutarjontaan vaikuttavat jätehuoltomääräykset ja toimipisteen resurssit sekä mahdollisesti muista toimipisteistä eriävät toimintatavat.
SITA Finland Oy:llä on 12 toimipistettä, sijoitettuna ympäri Suomea. Käsikirjan muodostaminen aloitettiin lähettämällä kunkin toimipisteen yksikön päällikölle ja tuotannon toimihenkilölle kysymyspatteristo, jossa oli lueteltuna yleisimmät kysymykset, jotka asiakaspalvelija päivittäisessä työssään kohtaa. Kysymyspatteriston lisäksi selvitettiin alueelliset eroavaisuudet jätehuoltomääräysten osalta.
Yksi SITA Finland Oy:n aluetoimipiste voi kattaa useamman kunnan, ja täten jopa aluetoimipisteen sisällä voi olla useita erilaisia ohjeita ja määräyksiä jätteenkeräyksen osalta. Esimerkiksi aluetoimipisteen toimialueella voi olla kuntia, joista osassa on kunnallinen jätehuolto ja osassa sopimusperusteinen jätehuolto. Kunnallisen ja sopimusperusteisen jätehuollon väliset erot ovat usein suuria, ja vaativat asiakaspalvelijoilta vankkaa tietämystä, jotta asiakkaat saavat oikeaa informaatiota sekä parasta mahdollista palvelua.
Tuloksena saatiin SITA Finland Oy:lle helppokäyttöinen ja kattava asiakaspalve-lukäsikirja, jonka avulla asiakastyö helpottuu ja nopeutuu puhelinvaihteessa työskennellessä.
SITA Finland Oy:llä on 12 toimipistettä, sijoitettuna ympäri Suomea. Käsikirjan muodostaminen aloitettiin lähettämällä kunkin toimipisteen yksikön päällikölle ja tuotannon toimihenkilölle kysymyspatteristo, jossa oli lueteltuna yleisimmät kysymykset, jotka asiakaspalvelija päivittäisessä työssään kohtaa. Kysymyspatteriston lisäksi selvitettiin alueelliset eroavaisuudet jätehuoltomääräysten osalta.
Yksi SITA Finland Oy:n aluetoimipiste voi kattaa useamman kunnan, ja täten jopa aluetoimipisteen sisällä voi olla useita erilaisia ohjeita ja määräyksiä jätteenkeräyksen osalta. Esimerkiksi aluetoimipisteen toimialueella voi olla kuntia, joista osassa on kunnallinen jätehuolto ja osassa sopimusperusteinen jätehuolto. Kunnallisen ja sopimusperusteisen jätehuollon väliset erot ovat usein suuria, ja vaativat asiakaspalvelijoilta vankkaa tietämystä, jotta asiakkaat saavat oikeaa informaatiota sekä parasta mahdollista palvelua.
Tuloksena saatiin SITA Finland Oy:lle helppokäyttöinen ja kattava asiakaspalve-lukäsikirja, jonka avulla asiakastyö helpottuu ja nopeutuu puhelinvaihteessa työskennellessä.