Leirintäalueen valintaan vaikuttavat tekijät SF-Caravan ry:n jäsenen näkökulmasta
Puurula, Riikka (2012)
Puurula, Riikka
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259876
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena on selvittää SF-Caravan ry:n jäsenistön mieltymyksiä leirintäalueen palveluihin, sijaintiin ja sijaintipaikkakuntaan. Ostopäätöksen syntyminen ja siihen vaikuttavat tekijät ovat tutkittuja aiheita, mutta karavaanareiden näkökulmasta näitä asioita ei juuri ole tutkittu. Työn toimeksiantajana toimii SF-Caravan ry.
Työn tutkimusongelmana on leirintäalueen valintaan liittyvien tekijöiden selvittäminen. Tutkimusongelmaa lähestytään neljän avustavan kysymyksen kautta: kuinka karavaanarit matkustavat, mitkä leirintäalueen palveluista ovat tärkeitä, mitkä sijaintipaikkaan liittyvät tekijät ovat tärkeitä ja mistä lähteistä karavaanarit löytävät tietoa.
Tietoperustana tässä tutkimuksessa on leirintämatkailu Suomessa, kuluttajakäyttäytyminen ja ostopäätös. Työssä avataan tarkemmin leirintämatkailun historiaa Suomessa, ostopäätöksen käsitettä ja ostopäätöksen eri vaiheita.
Tutkimus on määrällinen. Se suoritettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin 500 SF-Caravan ry:n jäsenelle keväällä 2012. Vastauksia saatiin yhteensä 106 kappaletta. Vastaajista suurin osa koki leirintäalueen palveluista tärkeimmiksi hyvät sosiaalitilat ja ystävällisen henkilökunnan. Sijaintipaikkakun-nassa arvostettiin hyvää hinta- ja palvelutasoa. Vastaajat käyttivät tiedonhakuun eniten Caravan-lehteä ja Internetiä.
Työn tutkimusongelmana on leirintäalueen valintaan liittyvien tekijöiden selvittäminen. Tutkimusongelmaa lähestytään neljän avustavan kysymyksen kautta: kuinka karavaanarit matkustavat, mitkä leirintäalueen palveluista ovat tärkeitä, mitkä sijaintipaikkaan liittyvät tekijät ovat tärkeitä ja mistä lähteistä karavaanarit löytävät tietoa.
Tietoperustana tässä tutkimuksessa on leirintämatkailu Suomessa, kuluttajakäyttäytyminen ja ostopäätös. Työssä avataan tarkemmin leirintämatkailun historiaa Suomessa, ostopäätöksen käsitettä ja ostopäätöksen eri vaiheita.
Tutkimus on määrällinen. Se suoritettiin sähköpostikyselynä, joka lähetettiin 500 SF-Caravan ry:n jäsenelle keväällä 2012. Vastauksia saatiin yhteensä 106 kappaletta. Vastaajista suurin osa koki leirintäalueen palveluista tärkeimmiksi hyvät sosiaalitilat ja ystävällisen henkilökunnan. Sijaintipaikkakun-nassa arvostettiin hyvää hinta- ja palvelutasoa. Vastaajat käyttivät tiedonhakuun eniten Caravan-lehteä ja Internetiä.