Omaisen kohtaaminen sairaanhoitajan kanssa päivystyshoitotyössä
Mähönen, Oliver; Huusko, Henri (2021)
Mähönen, Oliver
Huusko, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103012802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103012802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla omaisen kohtaamista sairaanhoitajan kanssa päivystyshoitotyössä. Tavoitteena on, että saatua tietoa voidaan hyödyntää omaisen ja sairaanhoitajan kohtaamisessa päivystyshoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin luotettavista tietokannoista Medic, Medline ja Cinahl. Opinnäytetyöhön valikoitui seitsemän hoitotieteellistä tutkimusta, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen mitä tietoa on saatavilla omaisen kohtaamisesta sairaanhoitajan kanssa päivystyshoitotyössä. Aineisto luokiteltiin kahteen yläluokkaan, joita olivat omaisten kokemukset ja hoitohenkilöstön kokemukset. Näistä muodostui kuusi alaluokkaa, jotka olivat omaisten odotukset hoitohenkilöstöltä, omaisten tarpeet, omaisten kokemus ohjauksesta, omaisten kokema ahdistus, omaiset voimavarana sekä omaiset hoitotyön haasteena.
Tuloksissa kävi ilmi, että omaiset odottavat hoitohenkilöstöltä ammattitaitoista ja empaattista kohtaamista. Omaisille on tärkeää tulla kuulluksi, saada ajankohtaista tietoa potilaan tilanteesta sekä mahdollisuutta osallistua potilaan hoitoon. Omaiset ovat vähiten tyytyväisiä heidän oman jaksamisensa huomioimiseen. Kohtaaminen hoitotyöntekijöiden kanssa koetaan pääosin myönteiseksi. Hoitohenkilöstö suhtautuu potilaan perheisiin myönteisesti ja heitä pidetään tärkeänä hoidon kannalta. Osa hoitajista kuitenkin kokee omaiset taakaksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää potilaan omaisen kohtaamisessa päivystyshoitotyössä. Kohtaaminen päivystyshoitotyössä on tärkeää, koska se vaikuttaa omaisen kokemukseen päivystyskäynnistä sekä käsitykseen hoidon laadusta. Omaisten tarpeiden huomioimiseen ja heidän tukemisensa voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota sekä ottaa heidät potilaan hoitoon mukaan enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin luotettavista tietokannoista Medic, Medline ja Cinahl. Opinnäytetyöhön valikoitui seitsemän hoitotieteellistä tutkimusta, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen mitä tietoa on saatavilla omaisen kohtaamisesta sairaanhoitajan kanssa päivystyshoitotyössä. Aineisto luokiteltiin kahteen yläluokkaan, joita olivat omaisten kokemukset ja hoitohenkilöstön kokemukset. Näistä muodostui kuusi alaluokkaa, jotka olivat omaisten odotukset hoitohenkilöstöltä, omaisten tarpeet, omaisten kokemus ohjauksesta, omaisten kokema ahdistus, omaiset voimavarana sekä omaiset hoitotyön haasteena.
Tuloksissa kävi ilmi, että omaiset odottavat hoitohenkilöstöltä ammattitaitoista ja empaattista kohtaamista. Omaisille on tärkeää tulla kuulluksi, saada ajankohtaista tietoa potilaan tilanteesta sekä mahdollisuutta osallistua potilaan hoitoon. Omaiset ovat vähiten tyytyväisiä heidän oman jaksamisensa huomioimiseen. Kohtaaminen hoitotyöntekijöiden kanssa koetaan pääosin myönteiseksi. Hoitohenkilöstö suhtautuu potilaan perheisiin myönteisesti ja heitä pidetään tärkeänä hoidon kannalta. Osa hoitajista kuitenkin kokee omaiset taakaksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää potilaan omaisen kohtaamisessa päivystyshoitotyössä. Kohtaaminen päivystyshoitotyössä on tärkeää, koska se vaikuttaa omaisen kokemukseen päivystyskäynnistä sekä käsitykseen hoidon laadusta. Omaisten tarpeiden huomioimiseen ja heidän tukemisensa voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota sekä ottaa heidät potilaan hoitoon mukaan enemmän.
