Yritysnumeroinnin käyttöönotto Alko Oy:ssä
Lehtosaari, Timo (2012)
Lehtosaari, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219009
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Alko Oy:n olemassa olevaa puhelintekniikkaa ja yritysnumeroinnin käyttöönottoa sekä tekniikan jatkokehitysmallia.
Tavoitteena oli kehittää yhtenäinen ja tehokas numerointi koko yrityksen kattavaksi. Numeroinnin tuli kattaa myymälöiden, aluekonttoreiden ja pääkonttorin sekä asiakaspalvelun puhelinnumerot.
Uusiin tekniikoihin siirryttiin, koska kiinteät PSTN/ISDN–littymät vähenevät. Puhepalveluissa siirrytään käyttämään matkapuhelinverkkoja sekä tietoliikenneverkkoon liitettyjä IP-pohjaisia puhepalveluita.
Tekniikan kehittämisellä sekä uusien palveluiden käyttöönotolla saadaan aikaan tehokas ja kustannuksia säästävä palveluratkaisu. Uusina tekniikoina ja palveluina otetaan käyttöön IP-puhelimet sekä vaihdepalvelu. Vaihdepalvelu on palveluntuottajan luoma virtuaalipalvelu operaattorin älyverkkoon. Matkapuhelinverkon liittymät määritellään osaksi vaihdepalvelua.
Pääkonttorin puhelinvaihde liitettiin yleiseen puhelinverkkoon ja yrityksen sisäiseen tietoliikenneverkkoon. Puhelinvaihteen päätelaitteet kytkettiin yrityksen sisäiseen tietoliikenneverkkoon. Päätelaitteille määriteltiin puhelinvaihteessa alaliittymät, joille annettiin liittymä-kohtainen alaliittymänumero sekä IP-numero.
Yritysnumeroinnilla saatiin yritykselle selkeä ja ymmärrettävä numerointi. Uuteen tekniik-kaan siirtyminen yhdenmukaisti yrityksen puhepalvelut ja toimintamallit puhelinliikenteessä. Yrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden on helppo asioida, koska yhdellä numerolla hoidetaan puhe-, faksi-, MMS- ja tekstiviestiliikenne.
Tavoitteena oli kehittää yhtenäinen ja tehokas numerointi koko yrityksen kattavaksi. Numeroinnin tuli kattaa myymälöiden, aluekonttoreiden ja pääkonttorin sekä asiakaspalvelun puhelinnumerot.
Uusiin tekniikoihin siirryttiin, koska kiinteät PSTN/ISDN–littymät vähenevät. Puhepalveluissa siirrytään käyttämään matkapuhelinverkkoja sekä tietoliikenneverkkoon liitettyjä IP-pohjaisia puhepalveluita.
Tekniikan kehittämisellä sekä uusien palveluiden käyttöönotolla saadaan aikaan tehokas ja kustannuksia säästävä palveluratkaisu. Uusina tekniikoina ja palveluina otetaan käyttöön IP-puhelimet sekä vaihdepalvelu. Vaihdepalvelu on palveluntuottajan luoma virtuaalipalvelu operaattorin älyverkkoon. Matkapuhelinverkon liittymät määritellään osaksi vaihdepalvelua.
Pääkonttorin puhelinvaihde liitettiin yleiseen puhelinverkkoon ja yrityksen sisäiseen tietoliikenneverkkoon. Puhelinvaihteen päätelaitteet kytkettiin yrityksen sisäiseen tietoliikenneverkkoon. Päätelaitteille määriteltiin puhelinvaihteessa alaliittymät, joille annettiin liittymä-kohtainen alaliittymänumero sekä IP-numero.
Yritysnumeroinnilla saatiin yritykselle selkeä ja ymmärrettävä numerointi. Uuteen tekniik-kaan siirtyminen yhdenmukaisti yrityksen puhepalvelut ja toimintamallit puhelinliikenteessä. Yrityksen työntekijöiden ja asiakkaiden on helppo asioida, koska yhdellä numerolla hoidetaan puhe-, faksi-, MMS- ja tekstiviestiliikenne.