Koululuokasta katsomoon : Sellosali espoolaiskoulujen kulttuurikumppanina
Hokkanen, Teemu (2012)
Hokkanen, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259842
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Espoossa sijaitsevan Sellosalin lapsille ja nuorille suunnattua kulttuuritarjontaa espoolaisten koulujen näkökulmasta. Tavoitteenani on selvittää, miten Sellosalin tarjontaa tulisi kehittää, jotta ala-asteet ja yläasteet osallistuisivat siihen aktiivisemmin. Työn tilaajana toimii Sellosali.
Tutkimusaineistona ovat ala-asteen ja yläasteen opettajien ryhmähaastattelut. Haastattelujen avulla selvitin yhtäältä, millaiset haasteet estävät kouluja osallistumasta kulttuuritapahtumiin ja toisaalta, millä tavoin Sellosalin lapsille ja nuorille suunnattua kulttuuritarjontaa tulisi kehittää koulujen näkökulmasta. Haasteina haastatteluissa nostettiin esiin muun muassa rahan puute, koulupäivien aikataulut, matkoihin kuluva aika ja esitysten kellonajat. Lisäksi opettajat esittivät kehitysehdotuksia tiedotukseen, työpajatoiminnan lisäämiseen ja joustavuutta Espoon kulttuuripalveluiden kouluille ja päiväkodeille suunnattuun KULPS!-ohjelmaan.
Haastatteluhavaintojen perusteella muotoilin kehitysehdotuksia, jotka toteuttamalla voidaan lisätä ala-asteiden ja yläasteiden osallistumista Sellosalin kulttuuritapahtumiin. Arvioin näitä ehdotuksia kulttuurituottajan näkökulmasta. Osan kehitysehdotuksista tuottaja voi itse toteuttaa (esimerkiksi työpajat). Osa ehdotuksista taas vaatii toimia Espoon kaupungin muilta yksiköiltä (esimerkiksi KULPS!-järjestelmä). Näitä kehitysehdotuksia tuottaja voi toteuttaa epäsuorasti välittämällä niitä kaupungin kulttuuritoimijoille.
Opinnäytetyössäni korostuu konkreettisten ratkaisujen löytäminen. Tavoitteena on, että tulokset eivät palvele ainoastaan Sellosalia vaan myös muita Espoon kaupungin kulttuuriyksiköitä ja espoolaiskouluja yleisesti.
Tutkimusaineistona ovat ala-asteen ja yläasteen opettajien ryhmähaastattelut. Haastattelujen avulla selvitin yhtäältä, millaiset haasteet estävät kouluja osallistumasta kulttuuritapahtumiin ja toisaalta, millä tavoin Sellosalin lapsille ja nuorille suunnattua kulttuuritarjontaa tulisi kehittää koulujen näkökulmasta. Haasteina haastatteluissa nostettiin esiin muun muassa rahan puute, koulupäivien aikataulut, matkoihin kuluva aika ja esitysten kellonajat. Lisäksi opettajat esittivät kehitysehdotuksia tiedotukseen, työpajatoiminnan lisäämiseen ja joustavuutta Espoon kulttuuripalveluiden kouluille ja päiväkodeille suunnattuun KULPS!-ohjelmaan.
Haastatteluhavaintojen perusteella muotoilin kehitysehdotuksia, jotka toteuttamalla voidaan lisätä ala-asteiden ja yläasteiden osallistumista Sellosalin kulttuuritapahtumiin. Arvioin näitä ehdotuksia kulttuurituottajan näkökulmasta. Osan kehitysehdotuksista tuottaja voi itse toteuttaa (esimerkiksi työpajat). Osa ehdotuksista taas vaatii toimia Espoon kaupungin muilta yksiköiltä (esimerkiksi KULPS!-järjestelmä). Näitä kehitysehdotuksia tuottaja voi toteuttaa epäsuorasti välittämällä niitä kaupungin kulttuuritoimijoille.
Opinnäytetyössäni korostuu konkreettisten ratkaisujen löytäminen. Tavoitteena on, että tulokset eivät palvele ainoastaan Sellosalia vaan myös muita Espoon kaupungin kulttuuriyksiköitä ja espoolaiskouluja yleisesti.
