Use of Information Systems in IT Project Management Processes
Suvanto, Saila (2012)
Suvanto, Saila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249787
Tiivistelmä
IT-yritykset kehittävät uusia tuotteitaan perustamalla projekteja. Projektinhallinnan tueksi on rakennettu useita kaupallisia ja yritysten omia tietojärjestelmiä, joilla aikataulutus ja dokumenttienhallinta kyetään järjestämään mahdollisimman helpoksi. Projekti etenee yleensä yrityksissä saman kaavan, eli prosessin, mukaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nordean tietoturvayksikön IT Operational Securityn projektien tukipalveluprosessin nykytilannetta. Tutkimuksen aluksi kerättiin teoriatietoa projektinhallinnasta, sen vaiheista ja prosesseista sekä tietojärjestelmistä esitellen kaksi kaupallista ohjelmistoa projektinhallintaan. Teoriatiedon avulla hahmoteltiin perusominaisuuksia, joita projektin kulku noudattaa.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kolmeen kysymykseen: kuinka projektinhallinnanprosessi ja tietojärjestelmät on dokumentoitu Nordean tietoturvayksikössä, kuinka prosessi on toteutettu ja kuinka tietojärjestelmät palvelevat tarkoitustaan sekä minkälainen tietojärjestelmä toimisi parhaiten projektinhallinnassa.
Tutkimusmenetelmä on prosessin ongelmakohtien tunnistaminen haastattelemalla eri työntekijöitä Nordeassa. Tukiprosessiin liittyy kiinteästi kahden eri tietojärjestelmän käyttö, joiden sopivuutta tehtävään arvioidaan. Tuloksia verrataan viralliseen dokumentaatioon projektituen prosessista IT Operational Securityssä. Ilmitulleista asioista koostetaan yhteenveto, joiden perusteella prosessia kyetään kehittämään.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektitukiprosessi ei ole toimiva nykymäärityksillä ja siinä on merkittäviä poikkeuksia käytännön ja dokumentaatiotiedon välillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nordean tietoturvayksikön IT Operational Securityn projektien tukipalveluprosessin nykytilannetta. Tutkimuksen aluksi kerättiin teoriatietoa projektinhallinnasta, sen vaiheista ja prosesseista sekä tietojärjestelmistä esitellen kaksi kaupallista ohjelmistoa projektinhallintaan. Teoriatiedon avulla hahmoteltiin perusominaisuuksia, joita projektin kulku noudattaa.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kolmeen kysymykseen: kuinka projektinhallinnanprosessi ja tietojärjestelmät on dokumentoitu Nordean tietoturvayksikössä, kuinka prosessi on toteutettu ja kuinka tietojärjestelmät palvelevat tarkoitustaan sekä minkälainen tietojärjestelmä toimisi parhaiten projektinhallinnassa.
Tutkimusmenetelmä on prosessin ongelmakohtien tunnistaminen haastattelemalla eri työntekijöitä Nordeassa. Tukiprosessiin liittyy kiinteästi kahden eri tietojärjestelmän käyttö, joiden sopivuutta tehtävään arvioidaan. Tuloksia verrataan viralliseen dokumentaatioon projektituen prosessista IT Operational Securityssä. Ilmitulleista asioista koostetaan yhteenveto, joiden perusteella prosessia kyetään kehittämään.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektitukiprosessi ei ole toimiva nykymäärityksillä ja siinä on merkittäviä poikkeuksia käytännön ja dokumentaatiotiedon välillä.