Miten korkea-asteen oppilaitokset Suomessa käyttävät ulkopuolisten asiantuntijoiden palveluja erityisesti kansainvälisen kaupan näkökulmasta tarkasteluna
Soittonen, Maria (2012)
Soittonen, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Suomen korkea-asteen oppilaitosten osto-käyttäytymistä ulkoisten asiantuntijapalveluihin osalta eli ostavatko oppilaitokset yleensä palveluita ulkopuolelta. Case–yrityksenä toimii Salossa sijaitseva Sarus Oy, joka on erikoistunut markkinointiin Venäjän ja IVY-maissa (muun muassa Valko–Venäjä, Kazakstan ja Ukraina) ja tarjoaa myynti-, markkinointi- ja koulutuspalveluja suomalaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneet laajentamaan toimintaansa Venäjän tai entisen Neuvostoliiton markkinoille. Näin olleen, tavoitteena on tehdä markkina–selvitys, josta käy ilmi, mitä ulkopuolisen asiantuntijan palveluja oppilaitokset ostavat ja miten ostoprosessi etenee: millä kriteereillä oppilaitokset etsivät, valitsevat ja arvioivat tiettyjä asiantuntijoita sekä kuka tekee lopullisen päätöksen palveluiden ostamisesta ja käyttämisestä.
Aihetta tarkastellaan pääsääntöisesti oppilaitosten eli mahdollisesti tulevien ”asiak-kaiden” näkökulmasta. Tutkimuksen huomion keskipisteenä toimivat Venäjän kauppaan liittyvät koulutuslinjat (kansainvälisen kaupan koulutusohjelmakin käy). Huo-mioon ei oteta sosiaali-alan koulutuslinjoja eikä taide-ja kulttuuri opintoihin erikois-tuneita oppilaitoksia.
Tutkimus on toteutettu keräten ja analysoiden jo olemassa olevaa tietoa eri lähteistä sekä sähköisellä kyselyllä (e–lomake). Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheita ovat Venäjän kauppa, markkinointi ja–koulutuspalvelut, Suomen koulutusjärjestelmä ja koulutusmarkkinat.
Tutkimus on osoittanut että kansainvälistymiseen liittyvät ulkopuolisten asiantuntijoiden palvelut ovat jonkun verran tuttuja suomalaisille korkea-asteen oppilaitoksille ja että niitä tulee käytettyä ainakin kerran vuodessa eri tarkoituksiin, jotka ovat muun muassa luennot opiskelijoille sekä oppilaitosten oma markkinointi. Käytetyimpiä aihealueita, ovat kansainvälinen kauppa, markkinointi ja logistiikka.
Aihetta tarkastellaan pääsääntöisesti oppilaitosten eli mahdollisesti tulevien ”asiak-kaiden” näkökulmasta. Tutkimuksen huomion keskipisteenä toimivat Venäjän kauppaan liittyvät koulutuslinjat (kansainvälisen kaupan koulutusohjelmakin käy). Huo-mioon ei oteta sosiaali-alan koulutuslinjoja eikä taide-ja kulttuuri opintoihin erikois-tuneita oppilaitoksia.
Tutkimus on toteutettu keräten ja analysoiden jo olemassa olevaa tietoa eri lähteistä sekä sähköisellä kyselyllä (e–lomake). Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheita ovat Venäjän kauppa, markkinointi ja–koulutuspalvelut, Suomen koulutusjärjestelmä ja koulutusmarkkinat.
Tutkimus on osoittanut että kansainvälistymiseen liittyvät ulkopuolisten asiantuntijoiden palvelut ovat jonkun verran tuttuja suomalaisille korkea-asteen oppilaitoksille ja että niitä tulee käytettyä ainakin kerran vuodessa eri tarkoituksiin, jotka ovat muun muassa luennot opiskelijoille sekä oppilaitosten oma markkinointi. Käytetyimpiä aihealueita, ovat kansainvälinen kauppa, markkinointi ja logistiikka.