Sponsorointiyhteistyö urheilumarkkinoinnin tukena: Case Luja HT
Nurminen, Antti (2012)
Nurminen, Antti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sponsorointiyhteistyö urheilumarkkinoinnin tukena. Tavoitteena oli käydä läpi sponsoroinnin keskeiset asiat ja urheilumarkkinoinnin pääperiaatteet. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää ja analysoida miesten II-divisioonassa pelaavan Luja HT:n sponsorointiyhteistyötä nykyhetkellä sekä saatujen tietojen pohjalta löytää keinoja sen kehittämiseen.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin urheilumarkkinointia ja sitä käsitteenä. Lisäksi käytiin läpi sen kehitysvaiheita, tavoitteita ja keinoja. Teoreettisessa osuudessa käytiin myös laajalti läpi sponsorointiyhteistyötä. Työssä pohdittiin mitä se on ja mikä on sen tilanne tällä hetkellä. Sponsoritoimintaa on pohdittu niin urheiluseuran kuin sponsoroivan yrityksenkin näkökulmasta. Esillä on myös sponsorointitoiminnan tueksi kehitetty TARINA-toimintamalli. Teoreettiset osuudet pohjautuivat vahvasti ammattikirjallisuuteen.
Opinnäytetyön kehittämisosio perustui teoriapohjaan, kvalitatiiviseen teemahaastatteluun sekä omakohtaisiin havainnointeihin ja kokemuksiin. Kehittämisosion tavoitteena oli löytää tapoja ja keinoja, joita Luja HT voisi käyttää sponsorointiyhteistyön tehostamiseksi. Tutkimuksen kvalitatiivinen osa koostui haastattelusta, jonka avulla saatiin tarkempaa tietoa joukkueen sponsoroinnin yksityiskohdista ja pystyttiin hahmottamaan se kokonaisuutena. Haastattelusta saatujen tietojen perusteella pystyttiin nykytilaa tarkastelemaan lähemmin ja tuomaan esille kehitysmahdollisuuksia.
Työn viimeisessä osiossa kerrotaan perustietoja Luja HT:n toiminnasta ja kootaan yhteen ajatuksia ja kehitysideoita sen sponsorointiyhteistyöhön liittyen. Ohjeistusta ja kehitysideoita perustellaan teoriaosuudessa esiin tulleilla seikoilla. Opinnäyte toimii myös tiiviinä oppaana sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin urheilumarkkinointia ja sitä käsitteenä. Lisäksi käytiin läpi sen kehitysvaiheita, tavoitteita ja keinoja. Teoreettisessa osuudessa käytiin myös laajalti läpi sponsorointiyhteistyötä. Työssä pohdittiin mitä se on ja mikä on sen tilanne tällä hetkellä. Sponsoritoimintaa on pohdittu niin urheiluseuran kuin sponsoroivan yrityksenkin näkökulmasta. Esillä on myös sponsorointitoiminnan tueksi kehitetty TARINA-toimintamalli. Teoreettiset osuudet pohjautuivat vahvasti ammattikirjallisuuteen.
Opinnäytetyön kehittämisosio perustui teoriapohjaan, kvalitatiiviseen teemahaastatteluun sekä omakohtaisiin havainnointeihin ja kokemuksiin. Kehittämisosion tavoitteena oli löytää tapoja ja keinoja, joita Luja HT voisi käyttää sponsorointiyhteistyön tehostamiseksi. Tutkimuksen kvalitatiivinen osa koostui haastattelusta, jonka avulla saatiin tarkempaa tietoa joukkueen sponsoroinnin yksityiskohdista ja pystyttiin hahmottamaan se kokonaisuutena. Haastattelusta saatujen tietojen perusteella pystyttiin nykytilaa tarkastelemaan lähemmin ja tuomaan esille kehitysmahdollisuuksia.
Työn viimeisessä osiossa kerrotaan perustietoja Luja HT:n toiminnasta ja kootaan yhteen ajatuksia ja kehitysideoita sen sponsorointiyhteistyöhön liittyen. Ohjeistusta ja kehitysideoita perustellaan teoriaosuudessa esiin tulleilla seikoilla. Opinnäyte toimii myös tiiviinä oppaana sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille.