Hoitohenkilökunnan kokemuksia Suupirssi-toiminnasta
Joensuu, Ruusa (2012)
Joensuu, Ruusa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910502
Tiivistelmä
Erilaisissa palveluyksiköissä asuvien potilaiden määrä kasvaa koko ajan. He ovat ryhmä jonka suun terveydenhuollon järjestämisessä on ollut ongelmia. Hoitolaitoksissa työskentelevä henkilökunta on kokenut suun terveydenhoitoon liittyvät tietonsa ja taitonsa puutteellisiksi. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata palveluyksiköissä työskentelevän hoitohenkilökunnan kokemuksia Suupirssi-toiminnasta. Aineiston keräämiseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto hankittiin kyselylomakkein viidestä palveluyksiköstä, jossa on käytetty Suupirssin palveluita vuonna 2011. Tutkimukseen osallistui 27 (n=27) hoitajaa, ja vastausprosentti oli 49. Lomakkeista saatu aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella Suupirssin toiminta koettiin hyväksi ja palvelulle koettiin olevan tarvetta jatkossakin. Toiminnan koettiin helpottavan suun terveydenhoidon järjestämistä palveluyksiköissä. Suupirssissä työskentelevien opiskelijoiden ammattitaitoon ja työskentelyyn oltiin tyytyväisiä. Asiakkaiden siirtämisessä Suupirssiin koettiin hankaluuksia. Suupirssin käynneistä toivottiin säännöllisiä, vuosittaisia.
Tuloksia voidaan hyödyntää liikkuvan suunhoitoyksikön toiminnan suunnitteluun ja toimivuuden parantamiseen.
Tutkimustulosten perusteella Suupirssin toiminta koettiin hyväksi ja palvelulle koettiin olevan tarvetta jatkossakin. Toiminnan koettiin helpottavan suun terveydenhoidon järjestämistä palveluyksiköissä. Suupirssissä työskentelevien opiskelijoiden ammattitaitoon ja työskentelyyn oltiin tyytyväisiä. Asiakkaiden siirtämisessä Suupirssiin koettiin hankaluuksia. Suupirssin käynneistä toivottiin säännöllisiä, vuosittaisia.
Tuloksia voidaan hyödyntää liikkuvan suunhoitoyksikön toiminnan suunnitteluun ja toimivuuden parantamiseen.